Råd angående imperial Stout med högt fg

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Fredrik G
Delmäskare
Delmäskare

Råd angående imperial Stout med högt fg

Inlägg av Fredrik G »

Tack för ett bra forum och hjälpsamma svar. Jag har en fundering angående en brygd som inte jäst ut så bra. Det är en imperial stout där mitt og landade på 1.110. Från början när jag köpte jästen, dennys favourite, hade jag tänkt att göra en svagare öl, men nu blev det denna. Är medveten om att jag kanske skulle valt en tåligare jäst, men det är lätt att vara efterklok. Den verkar nu ha stannat på 1.042, efter ca en månad. Jag gjorde i samma veva en wee heavy som gått från 1.112 till 1.025 som jag tänkte flaska idag. Funderade på om den jästen, skotsk ale jäst från wyeast, kan bidra med någon räddning eller om någon har nåt annat förslag..? Tack på förhand.
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Råd angående imperial Stout med högt fg

Inlägg av aenima »

Som jag ser det har du två val:
- Låter det vara som det är. Du har ändå ca 9% alkohol.
- Tappar om (så du blir av med jästen) och tillsätter en alkoholtolerans jäst med en hög utjäsning tex WLP090.

I vilken temperatur mäskade du i? Hur mycket specialmalter hade du i?

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Fredrik G
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Fredrik G »

Där har vi lite av problemet. Mäskade i ca 68C. Receptet är uppskalad version av dennys vanilla bourbon Stout. Pale ale malt 5kg, munchner 1.1kg, brun 0.7, choklad 0.54, crystal 120 0.45, crystal 40 0.4..
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Och den andra delen av problemet ser jag är mängden specialmalt. All brun och crystal innehåller komplexa sockerarter som jästen inte klarar att omvandla till alkohol. Känner inte till jästen du använt så jag vet inte alkoholtolerans och utjäsning på den. Hade jag varit dig så hade jag låtit det vara. Det är långt ifrån säkert att du kommer lyckas jäsa så många punkter att det motsvarar en kännbar skillnad. Men det är ditt val naturligtvis.
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Fredrik G
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Fredrik G »

Tack för feedback!
förjäsbarhet: 74-76%
alkoholtolerans: 10%
Flockning: låg

Jo, angående malt schemat beställde jag helt enkelt det som stod i receptet, men ökade mängden basmalt i form av 600g
maltextrakt ser jag nu när jag kollar i mina papper. Hade även i en klump muscovadosocker...
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag har håller helt med aenima, låt den vara. Använd en mer alkoholtolerant jäst nästa gång du jäser med så högt OG.
Pulsatorius
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pulsatorius »

Hur smakar den?
Pulsatorius
Fredrik G
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Fredrik G »

Den smakade väldigt bra när jag provade den för nån vecka sedan. Söt kanske, men jag gillar söt Stout. Så det har väl ändå lutat åt att låta den vara. Och nu när flera pålitliga källor säger detsamma så känns det som det sundaste alternativet.

Har dock haft lite problem med kolsyra innan vid starka öl, så jag beställde kolsyrejäst från maltmagnus till både denna och wee heavyn... Tror ni det finns risk för flasksprängning vid så högt fg? Skall man rent av strunta i att tillsätta extra socker?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Fredrik G skrev:Den smakade väldigt bra när jag provade den för nån vecka sedan. Söt kanske, men jag gillar söt Stout. Så det har väl ändå lutat åt att låta den vara. Och nu när flera pålitliga källor säger detsamma så känns det som det sundaste alternativet.

Har dock haft lite problem med kolsyra innan vid starka öl, så jag beställde kolsyrejäst från maltmagnus till både denna och wee heavyn... Tror ni det finns risk för flasksprängning vid så högt fg? Skall man rent av strunta i att tillsätta extra socker?
Det kan vara vanskligt att tillsätta kolsyrejäst när FG har stannat så högt p.g.a. trolig alkoholförgiftning. Det kan finnas kvar signifikanta mängder maltos som kolsyrejästen kan käka upp utöver kolsyresockret med för hög kolsyra som fälld. Om du vill tillsätta ny jäst i det här läget skulle jag göra så här. Gör en liten miniförkultur utan omrörning med några gram jäst och tillsätt när aktiviteten i kulturen är på topp. Låt det jäsa i en vecka, därefter tappar du på flaska som vanligt med lämplig mängd socker.

Alternativt flaskar du utan ny jäst med en liten mängd eller inget socker, och accepterar att det blir låg kolsyrenivå. En imperial stout kan funka med låg kolsyra tycker jag.
Fredrik G
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Fredrik G »

Tack fabrikör'n. Tar och testar miniförkultursalternativet.
Fredrik G
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Fredrik G »

Av ren nyfikenhet och utbildningssyfte, varför sker ingen omrörning i förkulturen?
Sedan efter en vecka, tillsätts bara socker som vanligt antar jag, ingen mer kolsyrejäst vid flaskningen..
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Fredrik G skrev:Av ren nyfikenhet och utbildningssyfte, varför sker ingen omrörning i förkulturen?
Sedan efter en vecka, tillsätts bara socker som vanligt antar jag, ingen mer kolsyrejäst vid flaskningen..
I vilket skede men ar du?
Här är en bra länk annars
http://lindh.olkartoteket.se/2014/01/hu ... forkultur/
// Jonas
Fredrik G
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Fredrik G »

Jag syftade på Ekstedts råd om en miniförkultur där min kolsyrejäst tillsätts. Denna skulle inte omröras. Sedan när den når sin mest aktiva fas tillsätts den i mitt öl och får stå en vecka. Detta var så jag uppfattade det, men jag kan ha missförstått. Mitt antagande var sedan att jag skulle tillsätta socker som vanligt men ingen mer kolsyrejäst.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Fredrik G skrev:Av ren nyfikenhet och utbildningssyfte, varför sker ingen omrörning i förkulturen?
Omrörning görs då man vill öka antalet jästceller, så kallad propagerings-förkultur. Då bör man invänta att jästen lägger sig och dekantera så mycket vätska som möjligt. Nu gör du förkulturen för att sparka igång jästen, och då behövs ingen omrörning, och du vill dessutom tillsätta jästen till ölet när den är på topp, så du kan inte dekantera.
Skriv svar