Akvariepump? Hur gör man?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Lundholm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Akvariepump? Hur gör man?

Inlägg av Lundholm »

Funderar på att låna en akvariepump och testa att syresätta vörten vid nästa jäsning men har lite undringar.

Rent praktiskt, hur gör man? Är det bara att kasta ner "syrestenen" i jäskärlet och köra pumpen i några timmar?

Och sen tycker jag det borde bli så luften man trycker ner i jäskärlet borde dra med sig ett antal busbakterier?
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Det borde åka med endel vilddjur när man skakar ner syre i vörten med. Så jag hade nog inte oroat mig så länge som stenen och pumpen är mycket rena.

Det enda sättet att vara säker på att man inte får med något ner i vörten när man syresätter är nog att använda syre på tub.
Användarens profilbild
Lundholm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Lundholm »

Är det din uppfattning att det är värt "klyddet" som en skåning kan uttrycka det?
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hallau Skauningar och andra himmabryggare :P

Klödda ente mä pompen i vanlig ofiltrerad rumsluft !

Köp en färg/betongvisp och kör med borrmaskinen på lågt/anpassat varvtal.

OBS Empiriska prov visar att det bör vara en tryckande visp! alltså inte en

som lyfter det vispade mediet=vörten.

Vispa så fort att det precis uppstår en virvel i kärlet, flytta då

vispen in mot mitten av virveln och se hur den piskar in den eftertraktade

luften i vörten.

Pass upp så det inte skummar över för mycket.

Har gjort så det senaste årets bryggningar och det tar mellan 5-10 min.

Tilläggas bör att då är dörrar och fönster stängda och golvet blött i

bryggeriet/tvättstugan.

Som vanligt så var detta en metod av många tänkbara :idea:

Hälsar Utvandrade Skåningen från Småland
Användarens profilbild
Lundholm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Lundholm »

Hmmm... att det aldrig kan finnas ETT RÄTT SÄTT.

Så mitt sätt att skaka jästtunnan med locket på till mjöksyra uppstår är ett annat sätt som duger lika bra? Vågar inte ens fråga sambon om det är ok att jag blötlägger ekparketten i vårt g(j)ästrum där jag jäser mina överjästa.
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

Har kört med akvariepumpen i många år och aldrig fått en infekterad öl dom senaste åren.
Kokar syresten och slang innan och låter pumpen gå tomme någon minut innan jag använder den.

Märker stor skilnad på hur lång tid det tar innan ölen kommer igång.
Kör pumpen i några minuter tills skummet börjar krypa ur jäskärlet.

Vet inte om det är inbillning men jag tror ölen blir renare och finare av den extra syresättningen.
Jäser lätt ut en vört på 1075 och mer på några dagar, det sprutar ibland ur jäsröret.

Nackdelen med syre på tub är att man kan få för mycket, det är inget problem med en akvariepump.
Skaka 25 liter vört orkar inte jag i alla fall, skvalpa lite möjligtvis.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Användarens profilbild
Lundholm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Lundholm »

Så... då är man tillbaka till att kanske prova ändå :-)
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

Vill man vara säker på att ej blåsa ner oönskade organismer kan man sätta på ett sterilfilter före jäskamaren.

Akvarie affärer har också filter för att rengöra vatten från organismer - dom borde ochså filtrera tillräkligt mycket ( OBS jag menar inte vanliga akvariefilter för dom är inte särskilt täta).

Man skall vara medveten om att en syresten i akvarium inte är till för att syresätta utan att få vötskan att cirkulera. En pump som pumpar funt vätskan i akvariet är en effektivare omrörare - syresättare.

En magnetomrörare rör om effektivare än en syresten.

Jag blåser bara ner från akvariepumpen genom en sterilfilter i E-kolven. Sedan har jag en hemmabygd magnetomrörare som står för cirkulationen i vätskan.

Gasväxligen sker i ytskiktet av vätskan. Det ytterst tuna skiktet blir fort mättat sä man måste cirkulera vätskan för att det skall bli effektiv syresätning i hela vätskan.

Vist jäser det bättre med förkulturerat jäst. Fins en del mycket bra artiklar i galma hembryggartidningar.

Finns även andra bra metoder att få fräch jäst.
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

Intressant!

Det du säger är att syret i luften som pumpas ner i tunnan tar inte och löses upp i vörten under tiden det vandrar mot ytan.
Utan först när det når ytan, och vörten vid ytan blir fort mättad så för optimalt utbyte måste vörten röras om.
Men eftersom akvariepumpen samtidigt rör om i hinken så får man nästan lika bra utbyte som en omrörare.

Skulle bara kolla så jag fattat rätt, rätta mig annars, fick just min världsbild omkullkastad.
Kanske dags att ta tag i den där trasiga magnetomröraren jag har stående.

Och visst ska man ha filter på akvariepumpen, har aldrig lyckets hitta vart den helgjutna pumpen suger in luften än så då måste jag bygga en hel låda att ha pumpen i :-)

Har funderat på att sätta syrestenen i röret efter pumpen där vörten pumpas från kokkärlet til jäskärlet istället för att bara slänga ner stenen i jäskärlet efteråt, men då skulle det inte ha någon betydelse enligt dig eftersom det är rörelsen som är det viktiga?
Så en slangpump som ändå används för att transportera vörten till jäskärlet istället för akvariepumpen borde vara bättre eftersom risken för infektion minskar ytterligare och man kan få "samma" omrörningseffekt om slangpumpen kör runt vörten i jäskärlet.

Tack!
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Användarens profilbild
Anders Boström
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Anders Boström »

pere skrev:Det du säger är att syret i luften som pumpas ner i tunnan tar inte och löses upp i vörten under tiden det vandrar mot ytan.
...
Skulle bara kolla så jag fattat rätt, rätta mig annars, fick just min världsbild omkullkastad.
...
Göran - har du några tips på var man kan läsa om detta. Kommer ihåg att du beskrivit det på detta sätt tidigare också, men jag har inte lyckats hitta belägg för det.
Också min värdsbild omkullkastas av ovanstående...
Skulle vara intressant att se en utredning av detta.
mvh/anders
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hej alla luftkonstnärer!

Hittade en bild där assisterande bryggarinnan står för lufttillförseln

via tidigare omnämnd visp.

Obs att denna vispen används endast till bryggning :!:

Ps. Har någon köpt eller byggt en bra slangpump (peristaltisk).
Funderar på att skaffa alt bygga en sådan och tar tacksamt mot
alla goda råd.

Mvh Raasken
Bilagor
Nettan luftar vörten
Nettan luftar vörten
PICT0297_S.JPG (110.07 KiB) Visad 11076 gånger
Professor Malthazar
Nybryggare
Nybryggare

Akvariepump

Inlägg av Professor Malthazar »

Hej,
Syresättning är onödig om man använder tillräckligt med jäst. 0,5 kg/hl enligt Dr. Narziss. (Abriss Der Bierbrauerei)

/Robert Wiberg
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

"Och visst ska man ha filter på akvariepumpen, har aldrig lyckets hitta vart den helgjutna pumpen suger in luften än så då måste jag bygga en hel låda att ha pumpen i."

Fel ände ! Man har sterilfiltret på luftslangen aldeles innar den går ner i kärlet. Då behöver varken pumpen eller slangen från den vara sterila.

Det är basic kundskap för dom som har akvarium att det är ytans omrörning som är det viktiga. Dom som inte förstår det brukar fatta det efter ett tag i alla fall när det flyter omkring en massa döda fiskar i ytan ( man kan se det tidigare att fiskarna står i ytan och försöker lapa luft).

Syret vandrar genom diffusion från luften ner i vätskeytan och vidare genom alla skikt ner till djupare lagrer. Det som styr det är koncentrationen i dom olika lagren. När ett lager är mättat eller så got som mättat upphör diffutionen. En annan parameter som styr den totala mängden, är ytan som den verkar på.

Vist vandrar det syre ut i värten medan den stiger mot vätskeytan men bubblornas yta är så förhålandevist små så det hiner inte hända så mycket. Men sedan överflaten av vätskan är stor där det ären mycket längre exponeringstid också. Men för att vesäntligt påskynda diffutionen till hela vätskevolymen så vill man cirkulera ytan så det kommer nytt omätat vört dit hela tiden.

Så akvariestenens uppgift är fremst att cirkulera vätskan. Men varför använder man dom då när en pump är effektivare? Dom är billigare, tar mindre plats. Det är kanske någon som invänder att vid proffesionella odlingar kör dom med luftsten också. Ja det är av kostnadsskäl. En liten kompressor samt lite billig slang kontra 2000 akvariepumpar som skall inköpas övervakas att dom inte stannar samt rengöras med jämna mellanrum.

Vist fungerar akvariesten och det finns sådana i rostfritt så man kan sterialisera på ett brutalt sätt. Men man skall ha klart att det är omrörningen som är den önskade effekten i gämförelse mot att bara pumpa in luft direkt i kärlet. Så med en mekanisk "visp" får man en effektivare omrörning. bara man håller på lika länge.

Jag missupfatade en liten sak. Jag trode det gälde en förkultur. Kan kanske vara besvärligare att använda en magnetomrörare i jäskärlet.

Ja det är inte bara mängden jäst som är avgörande utan även Jästens skick. Den skall vara anpassad till vörten och temperaturen samt ha tillräkligt energi i cellerna så inte cellmembranet läcker. Läs gamla hembryggartidningar, där står bra articklar. Det fins detaljer i artiklarna som kan vara debaterade men har ingen egentlig praktisk betydelse så dom artiklarna är jättebra.

Det finns många utredningar om syresättning av akvarier, men praktiska erfarenheter talar sitt tydliga språk Har man för dålig omrörning i ett akvarium även med luftsten så drabbas man av fiskdöd. En lösning på det kan vara att slänga bort den billiga luftstenen och sätta in en riktig pump. Då utan att det bublar luft i akvariet så blir fiskarna mycket piggare och friskate och slutar stå att lapa luft i ytan. Till det behövs inga mätinstrument eller utredningar. Men sök gärna på akvariestik det finns massor med mätningar av syreomsätning mm.

Vist kan man såtta en luftsten i slangen ich det värkar mentyvär blir nog effekten bara en bråkdel av vad du hoppas på och ej mödan värt.

Ned omrörning av ytan så skall det även vara 20,9 % syre ovan. när syrekonsentrationen sjunker så minskar ju effekten av diffutionen. så antingen locket av eller luftutbyte på något sätt. Du vet jag inte hur stor effekt det har med minskande syre i luften ovan. Skulle i princip kunna låna en syremättare från jobbet men jag jobbar långr ifrån bostaden och dom måste enligt lag ha alla mätare tillgängliga hela tiden. hadde jag bot i Göteborg skulle jag nog kunnat låna en på PPM också.
Jag har läst någonstans att efter 20 - 30 min så är det mesta syret förbrukat i vörten efter man tillslutit jäskärlet. så det verkar gå rätt fort. Det skyddar ju vörten från oxidation att det går fort.
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Sterilfilter

Inlägg av Göran »

Jag köpte mina på Maltbasaren

Passar utmärkt på Akvarieluftslang.
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Sterilfilter

Inlägg av Göran »