StBWF !!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- stefan.thelander
- Bryggarande
StBWF !!
Keep on Brewing
Stefan Th
Stefan Th
- Dan Nilsson
- SHBF - Bryggkursledare
Tyvärr kunde jag inte delta i år. Det var synd, för det har alltid varit jätteroligt att diskutera hembryggning på mässan. Många besökare tror jag är blivande hembryggare.
Jag tror att flera skulle ställa upp i SHBF:s monter om arbetspassen var kortare och/eller fler på plats samtidigt, så man kan uppleva lite av festivalen också.
Dessutom tycker jag att det vore bra om man kunde anmäla sig mer flexibelt, så att ni sedan kan justera in de flexibla människorna i luckorna som uppstår. Exempelvis ser jag bara fördelar för er om jag kan anmäla att jag kan delta torsdag kväll och lördag förmiddag, men vill bara stå ett av passen.
Jag tror att flera skulle ställa upp i SHBF:s monter om arbetspassen var kortare och/eller fler på plats samtidigt, så man kan uppleva lite av festivalen också.
Dessutom tycker jag att det vore bra om man kunde anmäla sig mer flexibelt, så att ni sedan kan justera in de flexibla människorna i luckorna som uppstår. Exempelvis ser jag bara fördelar för er om jag kan anmäla att jag kan delta torsdag kväll och lördag förmiddag, men vill bara stå ett av passen.
// Danne Läs mer om mig =>
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Nu vet jag inte hur det är sagt med ersättningar, men kan ju säga följande:
Skulle jag få resa och mässbiljett betald skulle det vara stor chans att jag kunde ställa upp och jobba en lördag.
Däremot är det svårt för mig att ta ledigt från jobbet och dyrt för mig att ta mig till och från Stockholm.
Jag åkte dit för att vara där en dag, betalade resa och inträde själv, då vill jag naturligtvis gå på mässan också.
Skulle jag få resa och mässbiljett betald skulle det vara stor chans att jag kunde ställa upp och jobba en lördag.
Däremot är det svårt för mig att ta ledigt från jobbet och dyrt för mig att ta mig till och från Stockholm.
Jag åkte dit för att vara där en dag, betalade resa och inträde själv, då vill jag naturligtvis gå på mässan också.
Hej
Jag var där för första gången sista veckan fredag kväll, helt fel tid att gå på mässan med tanke på mängden ölintresserade mäniskor, men kul. Jag är lite imponerad av er som jobbade i montern, vilket slit att stå där en hel dag. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig ta ett pass nästa år, inte en hel dag men 3-4 timmar.
Borde vi inte överväga att servera ett hembryggt lättöl, t.ex. en mustig svagdricka eller en frisk pigg lager med bra beska och arom. Eller nått annat kul, varför inte, en rootbeer. Kan väl inte vara så svårt att få till, har aldrig provat men ändå.
/p
Jag var där för första gången sista veckan fredag kväll, helt fel tid att gå på mässan med tanke på mängden ölintresserade mäniskor, men kul. Jag är lite imponerad av er som jobbade i montern, vilket slit att stå där en hel dag. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig ta ett pass nästa år, inte en hel dag men 3-4 timmar.
Borde vi inte överväga att servera ett hembryggt lättöl, t.ex. en mustig svagdricka eller en frisk pigg lager med bra beska och arom. Eller nått annat kul, varför inte, en rootbeer. Kan väl inte vara så svårt att få till, har aldrig provat men ändå.
/p
Jättebra ide!
Vi hade lite olika ideer i montern.
Lättöl eller svagdricka är en mycket bra ide, då kan vi väl få in en liten slant också.
Svagdricka skulle nog uppskattas mer av de flesta, det är mer exotiskt.
En annan lösning för att komma runt lagstiftningen vore att dela ut smakprovningsbiljetter.
En smakprovningsbiljett kan man sedan lösa i i ett stånd eller en husvagn, tält eller något likande på utsidan av mässan där det inte finns något serveringstillstånd.
Ingen jättebra ide, men det visar på det konstiga i alkohollagstiftningen.
Något företag serverade cigarrer och körde roulette utanför, vi borde kunna göra likadant fast med hembryggt öl.
Möjligtvis hade folk kunnat få köpa en flaska med vört och ett litet paket jäst och en väldigt välskriven instruktion hur den ska hanteras.
Förresten, kan man frysa vörten, då borde den klara sig ganska länge utan jäst.
Eller så säljer man vört med intentionen att baka bröd....
Många ideer.
Nästa år kan jag nog ta mer än ett pass....
Vi hade lite olika ideer i montern.
Lättöl eller svagdricka är en mycket bra ide, då kan vi väl få in en liten slant också.
Svagdricka skulle nog uppskattas mer av de flesta, det är mer exotiskt.
En annan lösning för att komma runt lagstiftningen vore att dela ut smakprovningsbiljetter.
En smakprovningsbiljett kan man sedan lösa i i ett stånd eller en husvagn, tält eller något likande på utsidan av mässan där det inte finns något serveringstillstånd.
Ingen jättebra ide, men det visar på det konstiga i alkohollagstiftningen.
Något företag serverade cigarrer och körde roulette utanför, vi borde kunna göra likadant fast med hembryggt öl.
Möjligtvis hade folk kunnat få köpa en flaska med vört och ett litet paket jäst och en väldigt välskriven instruktion hur den ska hanteras.
Förresten, kan man frysa vörten, då borde den klara sig ganska länge utan jäst.
Eller så säljer man vört med intentionen att baka bröd....
Många ideer.
Nästa år kan jag nog ta mer än ett pass....
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten 
Beklagar Stefan att jag inte klarade att ställa upp i år men lovar att försöka igen nästa år.
Visst vore det kul att kunna servera en riktigt läcker lättöl på StBWf. Men hur får vi tag på någon sådan? Mitt förslag är att vi inrättar en egen klass på SM där enda kravet är att det skall vara en lättöl. Vinnaren av den klassen får sen, mot ersättning, brygga/låta brygga tillräckligt mycket öl så att vi kan sälja på StBWf.
Vi får hoppas att domarkommitén läser detta forum och kan diskutera förslaget inför nästa års öltypsdefinitioner och formulera en mer genomtänkt definition.
Visst vore det kul att kunna servera en riktigt läcker lättöl på StBWf. Men hur får vi tag på någon sådan? Mitt förslag är att vi inrättar en egen klass på SM där enda kravet är att det skall vara en lättöl. Vinnaren av den klassen får sen, mot ersättning, brygga/låta brygga tillräckligt mycket öl så att vi kan sälja på StBWf.
Vi får hoppas att domarkommitén läser detta forum och kan diskutera förslaget inför nästa års öltypsdefinitioner och formulera en mer genomtänkt definition.
- stefan.thelander
- Bryggarande
Oj, oj, oj,
Här var det myckte att besvara,
1 Vi försöker att i mesta möjliga mån tillgodose önskemålen om när respektive funktionär kan/vill ställa upp dvs flexibiliteten finns redan.
Skulle det inte gå tar jag personlig kontakt med den berörde.
För att vara lite krass kan jag säga att förra året hade vi 21 funktionärer, jämför det med att vi iår var 16 man.
Detta gjorde att ett antal personer fick ställa upp på dubbla pass för att vi skulle få ihop till två personer på varje pass.
2 Skulle vi få flera att ställa upp som funktionärer, kunde vi antingen ha flera på varje pass eller korta ned passen.
Skulle vi kunna få tillräckligt många att ställa upp, skulle vi till och med genomföra båda önskemålen.
3 Den enda ersättning som utgår är att man naturligtvis kommer in "gratis" som utställare, samt att man får en fribiljett att nyttja efter eget bevåg. Vilket säger att man kan gå dit en dag till och "göra" festivalen.
4 Tanken att kunna servera ett svagare alternativ har diskuterats inom evenemangsgruppen. Tyvärr är det inte så lätt, eftersom vi förmodligen även då måste kunna servera mat
Se även "peres" fina kommentar.
Vill även tacka "pere" för inviten att ställa upp & göra flera pass nästa år! HEDERS!!
5 Trevligt att höra PeO, det vore kul att se dig igen bland funktionärerna.
Det är sådant som värmer och gör att man vill fortsätta i evenemangsgruppen och arrangera våra tävlingar och vårt deltagande på StBWF.

Här var det myckte att besvara,
1 Vi försöker att i mesta möjliga mån tillgodose önskemålen om när respektive funktionär kan/vill ställa upp dvs flexibiliteten finns redan.
För att vara lite krass kan jag säga att förra året hade vi 21 funktionärer, jämför det med att vi iår var 16 man.
2 Skulle vi få flera att ställa upp som funktionärer, kunde vi antingen ha flera på varje pass eller korta ned passen.
Skulle vi kunna få tillräckligt många att ställa upp, skulle vi till och med genomföra båda önskemålen.
3 Den enda ersättning som utgår är att man naturligtvis kommer in "gratis" som utställare, samt att man får en fribiljett att nyttja efter eget bevåg. Vilket säger att man kan gå dit en dag till och "göra" festivalen.
4 Tanken att kunna servera ett svagare alternativ har diskuterats inom evenemangsgruppen. Tyvärr är det inte så lätt, eftersom vi förmodligen även då måste kunna servera mat
5 Trevligt att höra PeO, det vore kul att se dig igen bland funktionärerna.
Keep on Brewing
Stefan Th
Stefan Th
- Anders Boström
- Vattenbehandlare

StBWF !!
Verkligen skumma brev från Stefan Vink Vink You See What I Mean You See
What I Mean
En massa små konstiga textsnuttar Glad Knäpp Förbryllad insprängda överallt.
Antar att det kommer från ett överdåd av glada gubbar Glad Gubbe Glad
Gubbe Glad Gubbe men som i min epost förvandlas till ord Mycket Deppad
Mycket Deppad Vink Glad Gubbe
Angående festivaler så ställer jag gärna upp på dom igen om tillfälle
gives, Kall Kall Kall, men skulle ju helst se att dom återkommer till
Malmö någon gång Mycket Glad Mycket Glad. Verkar dock lite tråkigt att
torrsimma utan något att bjuda på Mycket Deppad Vink Vink
På tal om ytterligare festivaler så kommer den stora "köpenhamns
öldagar" att bli ännu större och nästa år byta namn till "European Beer
Festival" och går i utflyttade Carlsbergs gamla lokaler i Valby,
Köpenhamn i september 2008 Mycket Kall Mycket Kall Mycket Kall.
mvh/Anders
PS. Vad i hela friden är "Razz" DS.
stefan thelander skrev:
[quote]Oj, oj, oj, Surprised Surprised Surprised
Här var det myckte att besvara, Laughing Laughing
1 Vi försöker att i mesta möjliga mån tillgodose önskemålen om när
respektive funktionär kan/vill ställa upp dvs flexibiliteten finns
redan. Razz Skulle det inte gå tar jag personlig kontakt med den
berörde. Cool Confused Laughing
För att vara lite krass kan jag säga att förra året hade vi 21
funktionärer, jämför det med att vi iår var 16 man. Surprised Confused
Detta gjorde att ett antal personer fick ställa upp på dubbla pass för
att vi skulle få ihop till två personer på varje pass. Twisted Evil
Confused
2 Skulle vi få flera att ställa upp som funktionärer, kunde vi
antingen ha flera på varje pass eller korta ned passen. Wink Wink
Skulle vi kunna få tillräckligt många att ställa upp, skulle vi till
och med genomföra båda önskemålen. Wink Wink Wink
3 Den enda ersättning som utgår är att man naturligtvis kommer in
"gratis" som utställare, samt att man får en fribiljett att nyttja
efter eget bevåg. Vilket säger att man kan gå dit en dag till och
"göra" festivalen. Cool Cool Cool
4 Tanken att kunna servera ett svagare alternativ har diskuterats inom
evenemangsgruppen. Tyvärr är det inte så lätt, eftersom vi förmodligen
även då måste kunna servera mat Rolling Eyes Rolling Eyes Se även
"peres" fina kommentar. Smile Smile Vill även tacka "pere" för inviten
att ställa upp & göra flera pass nästa år! HEDERS!! Very Happy Very
Happy Very Happy Cool
5 Trevligt att höra PeO, det vore kul att se dig igen bland
funktionärerna. Very Happy Very Happy Det är sådant som värmer och gör
att man vill fortsätta i evenemangsgruppen och arrangera våra
tävlingar och vårt deltagande på StBWF. Cool Surprised Cool
------------------------------------------------------------------------
Keep on Brewing
Stefan Th
What I Mean
En massa små konstiga textsnuttar Glad Knäpp Förbryllad insprängda överallt.
Antar att det kommer från ett överdåd av glada gubbar Glad Gubbe Glad
Gubbe Glad Gubbe men som i min epost förvandlas till ord Mycket Deppad
Mycket Deppad Vink Glad Gubbe
Angående festivaler så ställer jag gärna upp på dom igen om tillfälle
gives, Kall Kall Kall, men skulle ju helst se att dom återkommer till
Malmö någon gång Mycket Glad Mycket Glad. Verkar dock lite tråkigt att
torrsimma utan något att bjuda på Mycket Deppad Vink Vink
På tal om ytterligare festivaler så kommer den stora "köpenhamns
öldagar" att bli ännu större och nästa år byta namn till "European Beer
Festival" och går i utflyttade Carlsbergs gamla lokaler i Valby,
Köpenhamn i september 2008 Mycket Kall Mycket Kall Mycket Kall.
mvh/Anders
PS. Vad i hela friden är "Razz" DS.
stefan thelander skrev:
[quote]Oj, oj, oj, Surprised Surprised Surprised
Här var det myckte att besvara, Laughing Laughing
1 Vi försöker att i mesta möjliga mån tillgodose önskemålen om när
respektive funktionär kan/vill ställa upp dvs flexibiliteten finns
redan. Razz Skulle det inte gå tar jag personlig kontakt med den
berörde. Cool Confused Laughing
För att vara lite krass kan jag säga att förra året hade vi 21
funktionärer, jämför det med att vi iår var 16 man. Surprised Confused
Detta gjorde att ett antal personer fick ställa upp på dubbla pass för
att vi skulle få ihop till två personer på varje pass. Twisted Evil
Confused
2 Skulle vi få flera att ställa upp som funktionärer, kunde vi
antingen ha flera på varje pass eller korta ned passen. Wink Wink
Skulle vi kunna få tillräckligt många att ställa upp, skulle vi till
och med genomföra båda önskemålen. Wink Wink Wink
3 Den enda ersättning som utgår är att man naturligtvis kommer in
"gratis" som utställare, samt att man får en fribiljett att nyttja
efter eget bevåg. Vilket säger att man kan gå dit en dag till och
"göra" festivalen. Cool Cool Cool
4 Tanken att kunna servera ett svagare alternativ har diskuterats inom
evenemangsgruppen. Tyvärr är det inte så lätt, eftersom vi förmodligen
även då måste kunna servera mat Rolling Eyes Rolling Eyes Se även
"peres" fina kommentar. Smile Smile Vill även tacka "pere" för inviten
att ställa upp & göra flera pass nästa år! HEDERS!! Very Happy Very
Happy Very Happy Cool
5 Trevligt att höra PeO, det vore kul att se dig igen bland
funktionärerna. Very Happy Very Happy Det är sådant som värmer och gör
att man vill fortsätta i evenemangsgruppen och arrangera våra
tävlingar och vårt deltagande på StBWF. Cool Surprised Cool
------------------------------------------------------------------------
Keep on Brewing
Stefan Th
Hej
Är det verkligen så att även servering av lättöl kräver en massa "runtomkring"? Lättöl anses ju generellt som vatten eller läskeblask i myndighetens ögon och får säljas "fritt". Om vi servera ett vatten i montern är man då tvunen att servera mat åxå?
Jag tycker det låter lite underligt, men man har iofs hört underligare saker så jag skulle inte bli särskilt överaskad om det är så, men ändå.
/p
Är det verkligen så att även servering av lättöl kräver en massa "runtomkring"? Lättöl anses ju generellt som vatten eller läskeblask i myndighetens ögon och får säljas "fritt". Om vi servera ett vatten i montern är man då tvunen att servera mat åxå?
Jag tycker det låter lite underligt, men man har iofs hört underligare saker så jag skulle inte bli särskilt överaskad om det är så, men ändå.
/p