Färgpedagogik

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Färgpedagogik

Inlägg av Morgan »

Folk som inte lärt sig uppskatta annat än industriell lager kommer ofta med kommentarer som "jag blir mätt av mörk öl" osv. Jag skulle vilja på ett pedagogiskt sätt vända upp och ner på alltihop en gång för alla genom att brygga en mörk/svart öl som smakar "ljus" och en ljus öl som smakar "mörkt".

Den mörka ölen har jag ganska klart för mig hur jag ska göra: 98% pilsnermalt, 2% black prinz som jag bara kallmäskar, låg beska, OG ca 1.45, mäska lågt, jäsa med neutral lagerjäst

Den ljusa ölen blir såklart den svåraste och här vill jag ha lite tips från er andra. Jag tänker i alla fall så här: så gott som enbart pilsnermalt, resten maltodextrinpulver (men hur mycket), något större beska, OG ca 1.055, mäska tokhögt (typ 72 grader), jäsa med US 05, eventuellt tillsätta lite lite laktos också

Det kluriga är ju att bibehålla den ljusa färgen och samtidigt få ölen "mättande". Den ska heller inte kännas avvikande från vad som kallas öl annars, även om jag tänker tillsätta extra maltodextrin och eventuellt laktos. Tanken med laktosen är inte att göra ölen söt bara att göra den något mindre torr. Jästvalet är klurigt för den ljusa ölen men jag tänker så att en alejäst kommer att ge en aning mer karaktär men jag vill ändå inte ge ölen en speciell karaktär som hör till någon speciell ölstil. Högre beska och OG ger mer smak. Den höga mäskningstempen har jag kört med tidigare när jag brygger pilsner, jag upplever inte att det ger upphov till något som kan kallas restsötma utan enbart fyllighet, helt i enlighet med vad andra rutinerade här på forumet också kommit fram till. FG blir dock betydligt högre: runt ca 1.020.

Så, finns det något mer jag kan göra? Eller kanske något jag bör ändra på? Jag tänker alltså servera dessa två öl sida vid sida med ögonbindel på och fråga vilken färg de har...
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
mattias hellstrom
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Färgpedagogik

Inlägg av mattias hellstrom »

Spontant säger jag havregryn för en simmigare munkänsla.

Tjuvkollade lite i DIYDOG för att hitta lite trix från AB:08.
AB:08 – a deconstructed blonde imperial stout.
Maris otter, 14% vete, 14% havre, 1% rökmalt.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

intressant!

På vilket sätt bidrar vetet till den "upplevda färgen"?
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Är det inga fler som vill dela med sig av sina kunskaper?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Vete ger en viss syrlighet. Jag tror att dom vill få det mer att likna en Stout genom att ge den en syrlighet med vete som liknar den rostat korn och annan rostad malt ger.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Fair enough! Vetemalt är ju ljus.
Användarens profilbild
vemsom
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av vemsom »

Vetemalt brukar dessutom bidra till en högre grad protein i ölet och det är väll inget som mättar som just protein. Den upplevda smaken påverkas heller inte speciellt mycket av det extra proteininnehållet.
Jacon
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jacon »

Kolla in Drew Beechums recept på white stout. Den har jag velat göra ett tag, men har inte fått tummen ur.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Jag ska ta lite inspiration därifrån, tack! Jag är dock rädd att den ändå blir mörkare än jag skulle vilja, så jag kör inte den maltnotan rakt av, jag anpassar den lite.
Skriv svar