Vanilj och kakao?!?!

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

OakAged
Satsbryggare
Satsbryggare

Vanilj och kakao?!?!

Inlägg av OakAged »

Tja!

Tänkte brygga en jävligt svart imp stout (8-10%), runt 8 liter eller ev lite mer. Jag tänkte krydda med kakaonibs, vaniljstänger, russin och eventuellt kaffebönor.
Men man läser överallt att när man brygger med vailjbönor så behövs det så otroligt lite... Tex en stång till 8 liter? Utifrån min erfarenhet så behövs det mer!!! Provat 4 stänger till runt 13 liter och det va inte det jag va ute efter... Så nu tänkte jag experimentera lite och köra på stort: 10 vaniljstänger, 300g kakaonibs, 300-500g russin... Och dom eventuella kaffebönorna 10-20g.
Lite kakao kommer hoppa i under koket men det mesta tänkte jag köra i sekundären.

Min tanke är ju att jag vill skapa en dessert men mycket smak av just kakao och vanilj. Kommer nog bli en del bitterhet av kakaon men de gör inget :)

Vad tror ni? Är det något som kommer stöka till jäsningen eller är detta möjligt? Russin kanske kan stöka till att?

// Alexander
Det finns en öl för alla!
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Re: Vanilj och kakao?!?!

Inlägg av martinb »

Det låter ju som sagt som sjukt mycket, men det beror ju dock på ens mål! Jag skulle nog köra det i en sekundär och inte direkt i primärjäsningen.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
OakAged
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av OakAged »

martinb skrev:Det låter ju som sagt som sjukt mycket, men det beror ju dock på ens mål! Jag skulle nog köra det i en sekundär och inte direkt i primärjäsningen.
Nej nej inget i primär, det enda som ska i koket är lite kakao och sen ska resten i sekundären :)

Skickat från min C6903 via Tapatalk
jonmckeever
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jonmckeever »

Det beror mycket på hur man hackar vaniljstänger. Jag skulle rekommendera en finhackade till 8l om man är ute efter mycket vanilj.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Using Tapatalk
OakAged
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av OakAged »

jonmckeever skrev:Det beror mycket på hur man hackar vaniljstänger. Jag skulle rekommendera en finhackade till 8l om man är ute efter mycket vanilj.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Haha shit, jag hackade 10 st i relativt små bitar som jag lagrar i singel malt i ca 2-3 veckor. Sen ska den skiten ner i sekundären ^^)
Blir väl en liten avbalensering till den rejäla mängden kakao jag ska ha då kanske :)

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Skriv svar