Bryggdag
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Bryggdag
Då var det dags för lite Lambik igen. Turbid mashing (grumlig mäskning? ) med BIAB och hemodlad oxiderad humle i koket. Jäser ut det hela med Lallemands Abbaye och tillsätter sedan grundölen till diverse surölsprojekt bla till en Frambozen och Soleraprojekt.

-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Mitt försök till en Mango DIPA:

Gick bra, börjar få stabil effektivitet även vid brggning av hög-OG-öl med BIAB (tack för allt Weinkeller
)
Läs om det här:
https://lugnetacres.wordpress.com/2015/ ... ango-dipa/

Gick bra, börjar få stabil effektivitet även vid brggning av hög-OG-öl med BIAB (tack för allt Weinkeller
Läs om det här:
https://lugnetacres.wordpress.com/2015/ ... ango-dipa/
Bryggdag.
"Tomorrow brewing day, And a hohoho" (Med en Tomtens verkstads känsla i uttalet).
Nu är det min variant av "Stone Pale Ale", som kommer att få namnet Stoneclone Pale Ale.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Tomorrow brewing day, And a hohoho" (Med en Tomtens verkstads känsla i uttalet).
Nu är det min variant av "Stone Pale Ale", som kommer att få namnet Stoneclone Pale Ale.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Roligt att så många brygger Stone kloner att Anthum har tagit slut hos Humlegården 
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Bryggdag
Bryggdag 4 är just avslutad. Det kommer en mer detaljerad beskrivning av dagen på bloggen men man kan väl säga att det inte riktigt gick som tänkt... Med det mesta.
Inga stora fadäser, men ändå. Slutade med 24l IPA som nu står i nya jäskylen. Sen så kollade jag hur lakningen såg ut och mätte lite. Slutade med att vi tog vara på fem liter som väl antagligen blir bryggdag 5's bryggöl. Ett litet snabbroddande i beersmith och en rejäl dos Centennial så hade vi ett recept på nån sorts humlebomb på 3.,5%. Jästen blev ett experiment även det. En WLP515 som jag just förkulturat...
Note to self: Det finns inga genvägar, man måste ha riktiga pumpar.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Note to self: Det finns inga genvägar, man måste ha riktiga pumpar.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Idag har det bryggts APA och ett Saisonish folköl. Samma vört till båda. 2/3 till APAn 1/3 till folkölet.
Folkölsvörten späddes till dubbla volymen och tillsattes lite socker. Mest som ett experiment för att få ett öl med lägre ABV och ge Belle Saison en ny chans, efter att ha smakat en bra Saison av den jästen på SM.
Folkölsvörten späddes till dubbla volymen och tillsattes lite socker. Mest som ett experiment för att få ett öl med lägre ABV och ge Belle Saison en ny chans, efter att ha smakat en bra Saison av den jästen på SM.
Pitchar en förkultur med lacto baserat på fil med aktiv bakteriekultur och en näve pilsnermalt. Underbar ren syrlighet! Nu står vörten och surar till sig. Ämnar att bli en Florida Weisse med passionsfrukt likt den fruktansvärt goda variant jag drack på SM, tack Fermentörerna!
Receptet hade varit intressant med. [emoji1]eric skrev: Pitchar en förkultur med lacto baserat på fil med aktiv bakteriekultur och en näve pilsnermalt. Underbar ren syrlighet! Nu står vörten och surar till sig. Ämnar att bli en Florida Weisse med passionsfrukt likt den fruktansvärt goda variant jag drack på SM, tack Fermentörerna!
Bryggdag
Jag vet inte vad Fermentörernas recept var men min version är 1 kg vetemalt och 1,5 kg pilsnermalt till en batch på 20 liter. Ingen humle i koket men 2 kg passionfruktspuré och 50g Southern Passion i sekundären (är planen). Kör lactokulturen först med snabbsurning ner till pH 3.6, sen kokar jag och kör själva jäsningen med en neutral sträng, tror det blir s-04. Jag postar nått på min blogg framöver, så du får hålla utkik där om du är intresserad.Judgecc skrev:Receptet hade varit intressant med. [emoji1]
Senast redigerad av eric den lördag 2015-05-16 20:11, redigerad totalt 1 gång.
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Idag kokte jag humlegröt... nej bryggde IPA menar jag:

Se fler bilder och så: https://lugnetacres.wordpress.com/2015/ ... ipa-v-2-0/

Se fler bilder och så: https://lugnetacres.wordpress.com/2015/ ... ipa-v-2-0/
Det tänker jac absolut göra.. Redan nu, då jag fann många intressanta recept o tankar. Good luck.eric skrev:Jag vet inte vad Fermentörernas recept var men min version är 1 kg vetemalt och 1,5 kg pilsnermalt till en batch på 20 liter. Ingen humle i koket men 2 kg passionfruktspuré och 50g Southern Passion i sekundären (är planen). Jag postar nått på min blogg framöver, så du får hålla utkik där om du är intresserad.
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Låter spännande! Jag har för mig att Fermentörerna körde passion + mango?eric skrev:Jag vet inte vad Fermentörernas recept var men min version är 1 kg vetemalt och 1,5 kg pilsnermalt till en batch på 20 liter. Ingen humle i koket men 2 kg passionfruktspuré och 50g Southern Passion i sekundären (är planen). Kör lactokulturen först med snabbsurning ner till pH 3.6, sen kokar jag och kör själva jäsningen med en neutral sträng, tror det blir s-04. Jag postar nått på min blogg framöver, så du får hålla utkik där om du är intresserad.
Yes! Det gjorde dom! Jag kör bara på passionsfruktspåret dock!Jonas Johnsson skrev: Låter spännande! Jag har för mig att Fermentörerna körde passion + mango?
Idag är det dags för P-lambic sats 2. Minskat vetemalten med 50% och ökat vetekrosset med 100%. Spännande att se om lakningen går bra.