Bygge av rostfritt jäskärl

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Bygge av rostfritt jäskärl

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Då var kylspiralsäventyret i full gång :D

Bild

Från 95° till 30° tar det 18 minuter uppe ifrån och ner med 2° skillnad mellan ytan och botten utan att röra.
Från 95° till 30° tar det 18 minuter nere ifrån och upp med 15° skillnad mellan ytan och botten utan att röra.
Från 95° till 30° tar det 11 minuter med idogt vispande hela tiden.
Flödet är ca 8L i minuten och kylvattnet håller 40-45° när kylningen börjar, dvs flödet är egentligen för stort för att vara effektivt.

Aktuell temp i jäskärlet är 10° och trycket har sjunkit till 0,7 bar.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

2° och 0,45 bars kolsyretryck.

Lite förvånad över att trycket inte blivit lägre, kommer nu att pytsa i CO2 tills önskat jämnviktstryck på 0,8 bar nås.
fajsen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av fajsen »

[quote="Pilsnerkokaren"]Då var kylspiralsäventyret i full gång :D

Bild

Hej.ni som kyler med spiral.matar ni det kalla vattnet ner i botten och varma ut i toppen?
dvs på bilden.tillop höger rör å vänster retur.
mvh fajsen x-röris :wink:
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Kallmatningsvattnet i toppen för lite bättre effekt. Troligen försumbart om flödet är bra.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Flödesriktningen är underordnad mot om du rör hela tiden eller ej. Tyvärr så måste man röra hela tiden för att inte tappa effekt. När jag testade höll jag om returröret för att känna om det svalnade om jag slutade röra. Det svalnade nästan direkt när tempen var under 50° och man inte rörde.

Så det är bara att veva på för full effekt :D
fajsen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av fajsen »

Weinkeller skrev:Kallmatningsvattnet i toppen för lite bättre effekt. Troligen försumbart om flödet är bra.
Hej igen.eftersom jag är fd röris.så borde det svalna bättre om man körde tvärtom.kallt-svalare vört sjunker mot botten.dvs matar man ,från botten så får man det varma att stiga-försvinna.vet ej om detta gör processen snabbare för att närma sig snabbare kylning.bara en tanke! om du tänker så är alltid tex en radiator-element kallare nertill än upptill.dvs värme stiger.
mvh fajsen ex-röris :wink:
fajsen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av fajsen »

[quote="fajsen"][quote="Pilsnerkokaren"]Då var kylspiralsäventyret i full gång :D

Bild

Hej .glömde å skriva att du har handlag för rör .ser på bilden att du har tillgång till bockverktyg-å-har löd kunskaper.testa att göra en dubbel slinga 15 cu-rör så ska du se att det går ännu fortare.
mvh fajsen ex-röris :wink:
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

jag håller med om att det snabbaste sättet att kyla borde vara nerifrån och upp, dvs motströms värmeväxling. en radiator däremot är väl varm upptill för att det varma vattnet från tilloppet upptill kyls av på vägen ner mot utloppet?
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Off topic, men det varma vattnet kommer skikta sig överst därför kommer högre kyleffekt uppe än nere i grytan kyla snabbare. Omrörning av vörten är dock det enskilt mest effektiva sättet att kyla fort tillsammans med ett bra kallvattenflöde förstås. Det som möjligtvis skulle kunna tala emot detta är att luftbubblor fastnar och bildar "döda punkter" vid matning uppifrån vilket inte borde ske med matning underifrån. Men hursomhelst kan det inte vara någon större skillnad om man gör en rejäl whirlpool som dessutom har den goda egenskapen att samla ihop druv och humlerester i en kon i botten.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Det är ju fasen va svårt det är att hålla sig från att "bara" smaka/prova lite :D

Jag har fått pytsa i kolsyra efter att trycket landade på 0,4bar vid 0° Så nu är jämnviktstrycket 0,8bar och hela proceduren ska vara klar om några dagar.

Har provat att fylla 8cl kolsyrat kokt avsvalnat vatten i flaskan innan jag fyller med öl. Detta lovar gott! Planen är att få ut 35L öl med rimligt ABV från mina nuvarande 25L med 6,4%. Den befarade vattnigheten i smaken kommer inte, faktiskt så blir ölen godare efter spädning än före. Iallafall i min smak :)
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Då var det dags att krypa till korset :)

För att man ska kunna kolsyra fullt ut måste man ha en ventil som är ställbar mellan 0-2.0bar, den jag har går mellan 0-1.0bar så där föll det en del. Har man is i magen kan man stänga ventilen helt och pysa ev övertryck med ventilen i Corneliuslocket manuellt, men en viss risk finns för att trycket kan stegra mer än önskat om man stänger för tidigt.

När jag tappade till flaska var ölen köldgrumlig/disig, detta hände inte förra gången så det kan kanske beror på tryckjäsningen, men ölen klarnar redan i flaskorna så det är nog inget problem. Nästa gång jag brygger kommer jag inte stänga ventilen helt förrän jäsningen är helt klar och sen tvångskolsyra som vanligt efter D-rasten.
Disigheten kan också bero på att ölet var betydligt starkare den här gången jämfört med förra, 6,4% den här gången mot 4,1% i den förra. Gissar att det också tar längre tid att få en alkoholstark öl att bli klar gentemot en alkoholsvagare variant.

Den andra testen vid detta tillfälle vara att spä det starka ölet med kolsyrat kokt vatten för att få en mer rimligt öl alkoholmässigt. Detta verkar ha fungerat bra, nu har jag bara smakat ölen när den varit grön så jag ska kanske inte uttala mig förrän om några veckor/månader, det är ju dock en lager som bryggts :)
Detta kan nog ske fler gånger, det var inte mer jobb vid bryggtillfället, bara lite omständigare vid flasktappningen med att först fylla med 8cl kolsyrat vatten i flaskorna. Får kanske bygga en motrycksfyllare till :wink:

Resultatet av bygget är positivt, vill jag mot förmodan jäsa en ale kommer det också att gå utmärkt, men det kommer nog mest bli lager. Skulle gärna kunnat ta av hela locket för rengöring, men det blir nog svårt att lyckas med packningsytan om man ska få det tätt.

Är någon intresserad av att kanske byta någon flaska eller bara kolla in jäskärlet, så finns jag i mellanskåne. Skicka ett PM så löser vi det praktiska.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Klarade bara av att hålla mig från bryggning i 3 dagar. Men man ska göra roliga saker på sin semester, så idag blev det ännu en omgång lager.

Det har sina fördelar med ett tätt jäskärl :D
Bild
Har kylt med spiralen ner till 30° men det är tveksamt om detta är lönt, poolen håller 25° efter en vecka med sol.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Är det detta som kallas wortpooling ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Den här gången är trycket 1,3 bar när temphöjningen nådde 16° för D-rast. Räcker trycket eller behöver man mer i buffert?

Den här omgången har jag inte tagit något FG utan mer kört på tidsaspekten 5 dagar jäsning vid 10°, höjning till 16° med 1° morgon och kväll, så hur väl utjäst det är har jag inte koll på. Lat? jepp, i vissa läge :)

Det borde räcka, förra gången var trycket 0,8 bar vid 16° som sjönk till 0,4 vid 1°
Satsen är 25L öl i 30L kärl.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Trycket hamnade på 0,7bar när jäskärlet håller 1° så nu behöver jag bara komplettera med lite CO2 för att nå önskad nivå på 0,8 Bar.
En klart positiv erfarenhet med att jäsa under tryck. Dock har trycket sjunkit mer än förra gången, undrar varför?

Tog ett utjäsningsprov också innan jag började sänka tempen, ölen var färdigjäst och hade hamnat på 1,010. Helt i häraden för önskad styrka.
Skriv svar