Då var det dags att krypa till korset
För att man ska kunna kolsyra fullt ut måste man ha en ventil som är ställbar mellan 0-2.0bar, den jag har går mellan 0-1.0bar så där föll det en del. Har man is i magen kan man stänga ventilen helt och pysa ev övertryck med ventilen i Corneliuslocket manuellt, men en viss risk finns för att trycket kan stegra mer än önskat om man stänger för tidigt.
När jag tappade till flaska var ölen köldgrumlig/disig, detta hände inte förra gången så det kan kanske beror på tryckjäsningen, men ölen klarnar redan i flaskorna så det är nog inget problem. Nästa gång jag brygger kommer jag inte stänga ventilen helt förrän jäsningen är helt klar och sen tvångskolsyra som vanligt efter D-rasten.
Disigheten kan också bero på att ölet var betydligt starkare den här gången jämfört med förra, 6,4% den här gången mot 4,1% i den förra. Gissar att det också tar längre tid att få en alkoholstark öl att bli klar gentemot en alkoholsvagare variant.
Den andra testen vid detta tillfälle vara att spä det starka ölet med kolsyrat kokt vatten för att få en mer rimligt öl alkoholmässigt. Detta verkar ha fungerat bra, nu har jag bara smakat ölen när den varit grön så jag ska kanske inte uttala mig förrän om några veckor/månader, det är ju dock en lager som bryggts

Detta kan nog ske fler gånger, det var inte mer jobb vid bryggtillfället, bara lite omständigare vid flasktappningen med att först fylla med 8cl kolsyrat vatten i flaskorna. Får kanske bygga en motrycksfyllare till
Resultatet av bygget är positivt, vill jag mot förmodan jäsa en ale kommer det också att gå utmärkt, men det kommer nog mest bli lager. Skulle gärna kunnat ta av hela locket för rengöring, men det blir nog svårt att lyckas med packningsytan om man ska få det tätt.
Är någon intresserad av att kanske byta någon flaska eller bara kolla in jäskärlet, så finns jag i mellanskåne. Skicka ett PM så löser vi det praktiska.