Bygge av rostfritt jäskärl

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Bygge av rostfritt jäskärl

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Nä det är rimligt.
Jag har ställt ventilen så att den släpper ut allt över 0,8 bar vilket den också gör.

2,8 volym CO2 vid 1° är det samma som 0,8bar jämnviktstryck, iallafall enligt MaltMagnus tabell.
Därför har jag haft det som mål.

Kokte 16L vatten och tvångskolsyrade i ett Corneliusfat igår inför buteljeringen.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

(snabela) Morgan, mfl:

Trycket stiger inte, det sjunker

Funkar såhär. (har funderat länge på om jag ska posta den här posten, men det kan ju vara till förståelse och hjälp om man vill moderera)

pV=nRT allmänna gaslagen
Samma Volym (V), samma antal mol (n), samma gaskonstant (R) ger
p=T, trycket (p) = Temperaturen (T)

Alltså, sjunker den ena, så sjunker den andra lika mycket. (nåja, nästan, det är inte helt linjärt men nära nog i de förhållanden man har pilsner i)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideala_gaslagen

Men om du pyser ut också, så minskar n, alltså p=nT. Sätt n till 0<n<1, t.ex. 0,5. Ger p=T/2, för varje tryckenhet du sänker så sänks T med det dubbla. I verkligheten är nog n nästan på 1 också. lite gas kan gott försvinna utan att göra märkbar skillnad, varför man bör kunna se det som p=T ändå

dubbelkolla gärna så jag inte tänkte bakvänt.. =)
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Imponerande förklaring men jag behöver nog läsa den några gånger till för att fatta.

Eftersom ventilen bara släpper ut tryck högre än 0,8 bar kommer det inte att inverka på tryckfallet vid kylningen, dock kommer ev ny kolsyra från jäsningen att kompensera, ja om det nu blir någon ny kolsyra.

Jag har inte tillfört någon CO2 till jäskärlet alls, tryckstegringen som skett efter att jag justerat ventilen kommer alltså från jäsningen. Ölen ska vara färdigjäst nu så jag vet inte om det fortfarande produceras kolsyra, troligen inte. Enda möjligheten för mig att se det är om trycket fortsätter att vara 0,8 bar trots tempsänkningen.

Eftersom det är första gången jag gör detta är det mycket gissning om när det är lämpligt att öka CO2trycket. Förhoppningsvis lär jag mig detta efterhand :D
Om en vecka vet jag/vi mer.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Jag inväntar resultat med spänning. Har följt den här tråden och är verkligen imponerad av ditt bygge.

Ska man vara petig och börjar räkna på allmänna gaslagen, så ska du komma ihåg att det är Temp i Kelvin. (samma som Celcius, men lägg till 273,15, 0grC är 273,15 grK) och tryck går in som pascal, vilket är bar/10. När du skriver 0,8 bar t.ex. antar jag att du menar 0,8 bar över omkringliggande lufttryck, vilket ger 1,8 bar "i verkligheten". Kan det stämma?

ärligt talat är jag rätt ringrostig i formlerna också, längesedan jag pysslade med sånt här på ett aktivt vis. Så en och annan dubbelcheck är nog på sin plats.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Man tackar.
Det blir att jag mäter med vad som finns tillhands. Detta är tvättstugeforskning på högsta nivå :wink:

Det är lätt att man nördar ner sig när byggena kommer igång, aktuellt projekt är egentligen en enkel spiralkylare, men det har uppkommit en del frågor ändå.

Spiralkylarens funktion är beroende på total yta som exponeras mot vörten, flödet på kylmediet, materialets förmåga till värmeförflyttning och givetvis kylmediets ingående temp.
Kyler spiralen bättre om slingorna inte ligger i linje utan är virad med 2 olika diametrar på varannat varv? Effektivast längd på spiralslingan är beroende på flöde och exponerad yta, kräver då större diameter på röret också större flöde?
Sommartid brygger jag utomhus och kommer framöver att använda poolen som kylvattentank med min nya spiral. Därav frågorna om flödet.

Jo 0,8 bar är mätt mot omgivande atmosfärtryck.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Lägg sen även till att CO2 lösligheten ökar, vilket kommer att sänka trycket ytterligare i den lilla volym du har på toppen. Det är nog enklare att räkna på CO2 innan kylning istället om du efter kylning vill ha perfekt kolsyrad öl. Det var det jag menade med att du fegar lite på gassidan. 16C, 2.8 vol ger 1.9bar enligt samma tabell.

Skickas från min iPad via Tapatalk
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Jag missförstod nog vad pilsnerkokaren gjorde... Jag trodde att du trodde att då du hade 0,8 bar vid rumstempen eller vilken temp ölen nu höll så skulle den öka då du kylde ölen. Det är ju inte fallet. Försöker du hitta det tryck vid lagringstemperaturen som motsvarar rätt serveringstryck vid serveringstemperaturen? Skulle det inte vara lättare att låta ölen nå aningen högre tryck än serveringstryck vid tempen du har innan tempsänkningen? Det borde vara lättare att pricka rätt på det sättet. Jag tycker det är lite overkill att blanda in allmänna gaslagen, då skapar du bara en jobbig vana av att räkna på även det. Jag tror att om du höftar lite första gången så kommer du landa mer eller mindre exakt rätt i fortsättningen.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

svensson.lu skrev:Lägg sen även till att CO2 lösligheten ökar, vilket kommer att sänka trycket ytterligare i den lilla volym du har på toppen. Det är nog enklare att räkna på CO2 innan kylning istället om du efter kylning vill ha perfekt kolsyrad öl. Det var det jag menade med att du fegar lite på gassidan. 16C, 2.8 vol ger 1.9bar enligt samma tabell.
Kan inte precis säga att jäskärlet är en trycktank, provtryckte förvisso med 1,5bar när jag var färdigsvetsad men högre vågar jag inte gå. Locket buktade rätt bra :wink:

Är det inte så att eftersom det var 0,8 bars kolsyretryck redan när kärlet höll 10° (2,0 volym jämnvikttryck) så håller väl ölet det trots att tempen har stigit. Att kolsyran är mer lättlöslig vid 0° säger väl inte att kolsyran går ur vätskan bara för att tempen stiger, förutsatt att trycket bibehålls.

Kylningen som nu pågår är gissningsvis en form av kallkrasch som ska avslutas med 7 dagar vid 1° Är inte trycket som jag vill när kärlet är kylt så kommer jag att pytsa på med mer CO2, sen är det ändå en hel vecka innan det är dags för tappning.

@Morgan
Jag har kanske varit otydlig när jag skrivit, men 3 dagar in i jäsningen ströp jag ventilen till 0,3-04 bar för att jäsa under tryck. Innan dess hade jag säkerhetsventilen i Corneliuslocket öppen för att evakuera kolsyran från den första jäsningen, den stängdes givetvis samtidigt med strypningen. Nu blev det så att jag var lite ivrig och ströp ventilen till 1 bar vilket var på tok för mycket. Ventilen började spotta stora mängder skum när den öppnade så jag var tvungen att justera till önskade 0,3-0,4 bar samt tömma ur en hel del skum :oops:

Det är inte serveringstryck jag är ute efter, hela iden är att jäsa ut och kolsyra ölen utan att tillsätta mer kolsyra än nödvändigt. Kommer att flaska allt ändå, jag är ingen fatkille :wink:

Första satsen som jag jäste tvångskolsyrades i samband med att kylfasen påbörjades, dvs redan 1,5 vecka efter bryggning. Rätt tidigt för att vara en lager i mitt tycke.

Nuvarande jässchema för min lager är
2-3 dagar start vid 10°med helt öppen ventil
stänga säkerhetsventilen och strypa den ställbara ventilen till 0,3-0,4bar
när jäsningen når 75-80% utjäsning ökas tempen med 1° morgon och kväll till man når 16°
samtidigt stryps ventilen ytterligare till 0,8-1,0 bar
D-rast i dagarna 2
kallkrasch med tempsänkning 1-2° morgon och kväll till egentligen 0° men jag siktar på 1°
Ev komplettering med mer kolsyra när 1° är nådd.
7 dagars lagring vid 1°

Sen ska det bara vara att fylla upp glas och flaskor.
Resultatet ska bli en kolsyrad kristallklar lager direkt från jäskärlet 3 veckor efter bryggning, kanske t o m utan tillsatt kolsyra. Mest troligt inte men man kan ju alltid hoppas. Ölet blir säkert bara bättre av längre lagring vilket också kommer att ske, men när jäskärlet är tömt är det dags att brygga igen :D
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Bygge av rostfritt jäskärl

Inlägg av svensson.lu »

Näe man ska inte utmana ödet, det kan bli en bra smäll :(
Pilsnerkokaren skrev: Är det inte så att eftersom det var 0,8 bars kolsyretryck redan när kärlet höll 10° (2,0 volym jämnvikttryck) så håller väl ölet det trots att tempen har stigit. Att kolsyran är mer lättlöslig vid 0° säger väl inte att kolsyran går ur vätskan bara för att tempen stiger, förutsatt att trycket bibehålls.
Det här är ju en jämvikt. Om lösligheten minskar då går ju CO2 ut i gasfas vilket medför att trycket ökar. Om du sen redan är vid reducerventilstrycket så kommer gasen att pysa ut. Det är ju inga jättemängder men du får nog räkna från 16C när du räknar på CO2 innehållet. Men du kommer ju att trycka in mer gas sen, så det behöver du ju inte lägga så mycket vikt vid. Det ska bli kul att höra hur det smakar sen!!!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Har stängt ventilen helt nu.
Tycker att nålen på manometern redan börjat dala pga tempsänkningen så visst talar det för en trycksänkning, vilket alla också gissat på.

Var så säker, jag återkommer med resultatet oavsett smak och kolsyremängd :D
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Jo, egentligen är det overkill att blanda in en massa lagar och sånt, jag håller med Morgan. men sen å andra sidan är man oförbätterlig själv. Å gillar sånt.
Tror inte att man blir en bättre bryggare för att man räknar på gaslagen per automatik, men för en del ger det extra förklaringsvärde. det är olika hur man är. Absolut inte att man ska räkna på det varje gång. Men en gång kan ge lite förståelse.

Tycker det var bra sammanfattat med tvättstugeforskning. Det är ett bra ord.

At: pilsnerkokarn: Avseende flöden i rör, det där är en lurigare ekvation. Jag har läst och räknat på den också. men den är långt ifrån lika intuitiv. Ska se om jag kan sammanfatta mitt minne till något konstruktivt. (Brewsnail, var är du ? =) )

Såhär har jag för mig att det är. Får reka över helgen å se om jag kan komma tillbaka med något mer konstruktivt, men ändå.
Den faktor med mest betydelse är exponerad yta mot exponerad vörtyta. Det är därför plattvärmeväxlare är så bra. (tunt material också).

Det där med virningen, jag antar att jag förstår dig, och jag tror inte det har avgörande roll. Viktigare här är att vörten också rör sig. Men det kanske är självklart.

Större diameter kräver nog inte större flöde. Jag har för mig att det är tvärt om, men jag kommer inte ihåg varför. Kan ha göra med, givet konstant volym genom ett rör, minskar du diametern på röret, så ökas hastigheten. Ger att om röret blir större så kommer du kunna ha lägre hastighet genom, förutsatt att du har samma exponerad yta... eh, tror jag. Äh, det här blir inte bra... jag reder inte ut det, ivart fall inte ikväll. Tror att det räcker att man räknar på ytan och så jämför man tiden det tar.

Nu är tvättstugeforskaren på god väg att ge upp å istället gå till kylen och korka upp en till. på återhörande.

edit: Fan, det här blev väl mycket av "snillen spekulerar". Egentligen borde jag radera den här posten, men jag låter den stå tills imorgon iallafall. =)
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

en väldigt viktig faktor om man ska se på hur väl kylningen fungerar är värme/kylförlusten. bra isolering är a och o.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

@Karl R
Lite rörigt blev de, men jag tror jag fattar vad du menar, radera inte något

Det skadar aldrig att veta varför och få det bekräftat via diverse lagar varför när något händer som det gör :) Problemet är att jag inte har någon att fråga.
Har till en viss del kunskapen om flöde, kylning och t ex värmelära men det är inget jag har betyg på eller läst i skola. Erfarenhet av misstag heter det nog :lol:

Tankarna kring kylspiralen är nog mer vad som är effektivast för min del, större men kortare rör med stort flöde eller mindre rör som är längre för att bibehålla exponerad yta. Det lutar mot större kortare rör med så stort flöde som det går. Eftersom tanken är att cirkulera vatten från poolen (15kbm) är flödet inget problem, inte kostnadsmässigt iallafall. Ska ju bara bli av med värmen i vörten och behöver inte bry mej på vattenmängden som ska cirkulera.
PVV har jag några stycken att tillgå men jag är rätt nöjd med kyleffekten med en kylspiral som det är. Bara glad om jag slipper pumpa varm vört. Virningen är inte avgörande men att varm vört självcirkulerar när den kyls är nog vedertaget, om då vörten kan cirkulera mellan rören vertikalt blir det inte sämre iaf.

Att sänka tempen på vörten från 95° till 50° är inte svårt, det är egentligen de sista 10° från 30° till 20° som tar längst tid, kan ha med isolering att göra, skillnaden är ju för lite mellan vattentemperaturen i kylspiralen och vörten.

Snillen spekulerar? Nja, spekulerar iaf.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

När du kyler från kok ner till rumstemp behöver du ingen isolering, tvärtom. Men hur kyler du sen ner till lägre temperaturer? Poolvattnet håller väl inte lagertemperatur så här års?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Jag har hitintills bara kylt med kranvatten i en Ø8mm kopparrörsspiral, detta tillsammans med att grytan stått i kallt vatten i vasken. Ivrigt rörande med högran i vörten och med vänstran i vattnet i vasken resulterade i att kyltiden var 20-30 minuter utan att nå längre ner än 30° Jag fick även byta vaskvattnet efter halva tiden, eftersom det blev för varmt.

Nä poolvattnet håller tack och lov inte lagertemperatur :)
Men tack vare den stora volym av kylvatten ska jag nog kunna få ner tempen till 20° utan att grytan står i vatten. Den svenska sommaren hjälper tyvärr till med kylningen utvändigt också. Det får väl bli så att jag kyler så gott det går med spiralen, häver över vörten i jäskärlet och låter det stå ute på natten, det är ju inte mer än 8-10°på natten trots vi är i slutet på juni. Sen får Party Coolern sköta kylningen av de resterande grader till 10°

Rör är inköpt (5M Ø15 Prisolrör) så spiralen blir nog virad och testad idag. Kopplingarna och övergångar blev tillverkade igår så det är bara montering och lödning kvar.
Skriv svar