Bygge av rostfritt jäskärl
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Bygge av rostfritt jäskärl
Hej.försökte pm-maila dig.gick nog inte fram.tjusigt bygge.blir avis.har själv funderingar att bygga ngt som går in i kylskåpet.då 9l-fat är dyra å beg svåra att få tag på.en fråga,hur fick du till halsen-kragen?till corneliuslocket?
mvh fajsen
mvh fajsen
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Jodå, jag fick ditt pm och jag har svarat. Det ligger kanske i spamlådan
Eftersom jag bara skulle ha en så fräste jag ut det från en bit ämnesrör som hade blivit pressat ovalt först. Har funderat på om det skulle gå att svarva den först och sen pressa den oval.
Eftersom jag bara skulle ha en så fräste jag ut det från en bit ämnesrör som hade blivit pressat ovalt först. Har funderat på om det skulle gå att svarva den först och sen pressa den oval.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Dags att krypa till korset. Blev det bra eller blev det sketabra?
Flasktappade igår och det flöt på över förväntan. Det visade sig att jag varit lite väl frikostig på längden för tappröret för ölen. Det stack ner i jästkakan med ca 2,5cm. Den första flaskan fick en del jäst men sen flöt det på som om det vore gjort för det. Det var först när det började närma sig botten som jästen gjorde sig påmind. De sista 4 flaskorna blev därför jästslurry. Längden är nu justerad till att lämna ca 1L på botten till jästen.
Har ni möjlighet att kontrollera temperaturen är detta klockrent!

Bryggd 140525 och nu är min lager redan på flaska, klarnad och kolsyrad på mindre än 3 veckor!
Nästa äventyr med detta är att jag ska brygga en starkare (6,0-6,5%) relativt neutral lager med större beska som ska spädas vid flaskfyllningen till vad det nu blir för styrka. Kommer också att jäsa under tryck vilket gör ölen grundkolsyrat redan under kallkraschen.
Min tes är att jag ska spä den färdiga ölen till det FG som är lämpligt, då bör det bli en god öl. ABV får bli vad det blir men jag ser gärna att ölen hamnar på 4,0-4,5%. För att skoja till det ytterligare kan man torrhumla vattnet med olika sorts humle och på så vis testa olika smaker. Har dock inte bestämt mig ännu, får se om det blir av.
Nu kan jag återgå till att brygga 25L-satser eftersom jag inte begränsas av Corneliusfatens 19L längre, vilket också är ett stort plus.
Flasktappade igår och det flöt på över förväntan. Det visade sig att jag varit lite väl frikostig på längden för tappröret för ölen. Det stack ner i jästkakan med ca 2,5cm. Den första flaskan fick en del jäst men sen flöt det på som om det vore gjort för det. Det var först när det började närma sig botten som jästen gjorde sig påmind. De sista 4 flaskorna blev därför jästslurry. Längden är nu justerad till att lämna ca 1L på botten till jästen.
Har ni möjlighet att kontrollera temperaturen är detta klockrent!

Bryggd 140525 och nu är min lager redan på flaska, klarnad och kolsyrad på mindre än 3 veckor!
Nästa äventyr med detta är att jag ska brygga en starkare (6,0-6,5%) relativt neutral lager med större beska som ska spädas vid flaskfyllningen till vad det nu blir för styrka. Kommer också att jäsa under tryck vilket gör ölen grundkolsyrat redan under kallkraschen.
Min tes är att jag ska spä den färdiga ölen till det FG som är lämpligt, då bör det bli en god öl. ABV får bli vad det blir men jag ser gärna att ölen hamnar på 4,0-4,5%. För att skoja till det ytterligare kan man torrhumla vattnet med olika sorts humle och på så vis testa olika smaker. Har dock inte bestämt mig ännu, får se om det blir av.
Nu kan jag återgå till att brygga 25L-satser eftersom jag inte begränsas av Corneliusfatens 19L längre, vilket också är ett stort plus.
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Hur var det nu. Blev det bra eller sketabra? 
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Sketabra!
Väl värt tiden jag lagt på det
(Till skillnad mot vissa andra projekt som jag också har byggt)
Väl värt tiden jag lagt på det
(Till skillnad mot vissa andra projekt som jag också har byggt)
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Nu rullar projektet jäsning under tryck på.
Ventilen som egentligen bara är en fjäderbelastad gummipropp fungerar över förväntan. Andra dagen ligger trycket på 0,2-0,3 Bar. Var lite väl modig när jag ställde in ventilen från början då trycket först landade på 0,9 bar men nu flyter det på efter lite justering.
Ventilen som egentligen bara är en fjäderbelastad gummipropp fungerar över förväntan. Andra dagen ligger trycket på 0,2-0,3 Bar. Var lite väl modig när jag ställde in ventilen från början då trycket först landade på 0,9 bar men nu flyter det på efter lite justering.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Spännande! Vilken jäst och vilken temp?
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Danish lager (Wyeast 2042) 10°
Det är troligen snart dags att förnya jästen för det är nog 4 eller 5 gången den används.
Det är troligen snart dags att förnya jästen för det är nog 4 eller 5 gången den används.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Efter 7 dagar är det dags för D-rasten. Trycket har ökats till 0,5 Bar och tempen höjs med 1° morgon och kväll tills jag når 16°
Det blev en form av nochill eftersom vörten höll 30° när jag hävde över den till jäskärlet som ställde ut den i den kyliga natten (13°) vilket resulterade i 20° på morgonen. Vörten kyldes sen till 10° i Party Coolern innan det var dags för jästen.
25L lager, OG 1064, nuvarande FG 1025 (hoppas på 1016-1018 när det är färdigjäst)
Detta ska förhoppningsvis resultera i 36L god Lager med 4,2-4,5% ABV.
Får väl se hur det går.
Det blev en form av nochill eftersom vörten höll 30° när jag hävde över den till jäskärlet som ställde ut den i den kyliga natten (13°) vilket resulterade i 20° på morgonen. Vörten kyldes sen till 10° i Party Coolern innan det var dags för jästen.
25L lager, OG 1064, nuvarande FG 1025 (hoppas på 1016-1018 när det är färdigjäst)
Detta ska förhoppningsvis resultera i 36L god Lager med 4,2-4,5% ABV.
Får väl se hur det går.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Ahhhhhh jag tycker du fegar ur på trycksidan!
Men du ska iof späda sen. Till fat då antar ja? Fortsätt håll oss uppdaterade!
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Gick ut starkt med 0,9 Bar men när det börja att spotta skum ur ventilen fick jag krypa till korset.
Mycket skum blir det när det jäser
Så visst fegar jag nu, men även vid 0,3-0,4 Bar bestod proverna jag tryckte ut nästan bara av skum. När ett 100ml provrör var fyllt var det knappt 20ml öl och resten skum, men det steg till 90ml med öl när skummet lagt sig. Jästen fortsatte att producerade massor av kolsyra ändå, så till slut fick jag hälla provet på en tallrik och ställa i vakuummaskinen för att bli av med all CO2.
Nä inte på fat, jag är en flaskkille
Mycket skum blir det när det jäser
Så visst fegar jag nu, men även vid 0,3-0,4 Bar bestod proverna jag tryckte ut nästan bara av skum. När ett 100ml provrör var fyllt var det knappt 20ml öl och resten skum, men det steg till 90ml med öl när skummet lagt sig. Jästen fortsatte att producerade massor av kolsyra ändå, så till slut fick jag hälla provet på en tallrik och ställa i vakuummaskinen för att bli av med all CO2.
Nä inte på fat, jag är en flaskkille
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Hur tappar du ut ölen? Som alltid när ölet står under tryck behövs dämpning i slangen. Sytrådsslang löser detta. Annars släpper trycket för snabbt med stor skumbildning som följd.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Jag tappar med minsta möjliga insats, dvs svart corneliuskoppling men slang som jag bara klämmer åt mellan fingrarna, rätt ner i mätglaset. Men eftersom det är mätprov jag tappar så kvittar det om ölet först är skum.
Det är ju en nyhet för mig att provet som tappas från jäskärlet redan är kolsyrat, det är ju inte som det brukar vara. Men jag ska nog vänja mig
Normalt mottrycksfyller jag till flaska och då är det inget problem.
Det är ju en nyhet för mig att provet som tappas från jäskärlet redan är kolsyrat, det är ju inte som det brukar vara. Men jag ska nog vänja mig
Normalt mottrycksfyller jag till flaska och då är det inget problem.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

D-rasten är nu klar och sänkningen av tempen till 0° har påbörjats. Trycket har jag höjt till 0,8 bar så det kommer i princip inte behövas mer CO2 eftersom jag siktar på 2,8 volym vid 0°
Tog ett prov och fick nog med lite väl mycket jäst, detta resulterade i att uppmätt FG var allt för högt. 1028
mot andra provet med bara öl på 1016. Får vara lite mer noggrann i fortsättningen.
Tog ett prov och fick nog med lite väl mycket jäst, detta resulterade i att uppmätt FG var allt för högt. 1028
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
trycket borde rimligen inte stiga då temperaturen sjunker.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se