Ja jag läste det. Men jag tänkte köra 3068:an mest för att det är praktiskt med smackpack så slipper jag göra förkultur om jag bara kör 10 LLindh skrev:
Det är samma jäst så det gör nog ingen större skillnad på ditt öl... Bägge är Weihenstephaners klassiska stamm.
Posta en bild på eran hembryggda öl!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Re: Posta en bild på eran hembryggda öl!
Jag testade att brygga samma recept med båda jästerna och tyckte ändå det var rätt stor skillnad.. Men kanske inte två olika öl, men definitivt två olika toner av banan. 3068 va mer naturlig god banan och 300:an var mycket mer skumbanan. Men i så fall kanske jag inte lyckades brygga recepten helt exakt lika.. Men skillnad upplevde jag definitivt!Lindh skrev:Det är samma jäst så det gör nog ingen större skillnad på ditt öl... Bägge är Weihenstephaners klassiska stamm.

Första provsmakningen av min första lambic. Den är nu 6 mån. Syra finns men den är mjuk och len. Og 55 och Sg 12 idag. Hur många pinnar kommer bakterierna tugga i sig på 6 mån till?
Borde jag förväntat mig ett lägre sg redan?
/Mange
Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Recept delvis från Northern brewers - Kiwi express
Frugan och jag tar varsin hembrygd öl. Hon tar en ljus lager på 5,2 % volymprocent, och jag
tar en mörk dubbelbock på 8,9 volymprocent
)
tar en mörk dubbelbock på 8,9 volymprocent

The New Hipster APA som råkade bli en IPA då jag slarvade lite med humlegivarna.. [emoji57]
- Patersbier
- Vattenbehandlare

- Patersbier
- Vattenbehandlare

Oktoberfestölet i rätt glas.

Modern Lager.
5% alc
Humle: Magnum, Southern Passion (Hopstand 2h, 70c)
Pils o lite munich.
W-34/70
Helt okej lätt drucken öl..
Ser underbar ut. Får man fråga om receptet? D räcker du höftar procent med malten..tcncc skrev:mörk dubbelbock på 8,9 volymprocent)
Självklart här är min skärmdump ifrån beersmith (och här är länken till original receptet http://www.fermentis.com/wp-content/upl ... ock_EN.pdf):Judgecc skrev:Ser underbar ut. Får man fråga om receptet? D räcker du höftar procent med malten..
tcncc
@tcncc
Tusen tack. Var ungefär vad jag knåpat ihop själv. Fast med mer munich.. Ska testat.
Edit; Alltså mitt recept har mer munich, men att byta ut pilsner mot wienermalt är nog inte dumt faktiskt.. Tack igen
Tusen tack. Var ungefär vad jag knåpat ihop själv. Fast med mer munich.. Ska testat.
Edit; Alltså mitt recept har mer munich, men att byta ut pilsner mot wienermalt är nog inte dumt faktiskt.. Tack igen