Bygge av rostfritt jäskärl

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Bygge av rostfritt jäskärl

Inlägg av Pilsnerkokaren »

svensson.lu skrev:Iom att du har ett tätt jäskärl kanske du kunde överväga att skaffa en justerbar tryckventil (spunding) och stänga igen när det återstår några pinnar på jäsningen. Då behöver du inte bry dig om bufferten vid tempsänkningen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Klart intressant, har efter en del läsande hittat att det tydligen är rätt bra för lager att jäsa under tryck.
Har letat runt lite och hittat en ställbar säkerhetsventil i rostfritt för 245:- + moms. Så nu ska detta testas!
Tack för tipset.
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Var hittade du den?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Sanslös adress. Den korta är http://www.esska.se men annars får du klicka på
http://www.esska.se/cgi-bin/esska_se/ib ... mxxes00000
Så kommer du direkt till ventilerna.
Många att välja på och inte speciellt dyra. Rimlig frakt också, 59:-
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Får ta tillbaka mitt utlåtande om att man får vad man betalar för :D

Party Coolern håller tempen klockrent! När väl vörten hade kommit ner till vald temp, stannade den där helt stilla.
Nu är d-rasten på 16° är avklarad och tempsänkningen till 0° har påbörjats med 1° sänkning var tolfte timme.

Jästkonen fungerade inte riktigt som jag tänkt mig, fick ut 1dl vid första försöket, men tänker försöka trycka ut mer ikväll.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Efter diacetylrasten finns väl ingen anledning att stega ner temperaturen? Jag skulle bara krascha ner till noll, då borde jästen flockulera bättre.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Jag har sett inlägg på olika bryggforum om att man kan jäsa lager med en metod där temperaturförändringarna inte ska vara mer än 2-3°/dygn. När man når 0° efter d-rasten ska ölen stå i en vecka vid 0° och sen ska den vara klar utan något behov av lagring. Med hjälp av Party Coolern kan jag testa detta, fungerar det inte har jag en bra kyl att jäsa öl i.

Man ska få fram färdig lager på 3 veckor på detta sättet mot vanlig jäsning och lagring i minst 2-3 månader.
Det har något med jästflockningen att göra. Ölen blir givetvis bättre med lagring men jag får gärna klar öl utan att behöva lagra ölen så länge.

Nästa bryggning blir en test med tryckjäsning. Då ska ölen t o m vara lite kolsyrad efter veckan i 0°
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Den ställbara säkerhetsventilen har kommit och blivit monterad :)

Bild

Det fick bli en manometer också, så man har koll på vad som händer.
Men jag ska komplettera med en 1/4" muff till i locket innan nästa bryggning så jag slipper T-stycket.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Nice!! Du får uppdatera oss sen efter nästa bryggning. Angående det där med jäst och temp så har man nog bara fördelar av att justera långsamt. Jäst brukar i vart fall vara kinkiga när det kommer till kylning och jag är ganska övertygad om att en stressfri situation alltid är bäst.

Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Insåg att jäsning under tryck också kan ses som stressande, men jag menar snabbt skiftande förlopp vilka triggar skyddsmekanismer.

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Trycket ska inte vara ett problem om man inte går över 1-1,5 bar. Såg i något forum om att om man översteg 2 bar slutade jästen i princip att jobba. Min plan är att ha ventilen i Corneliuslocket öppet de första dagarna av jäsningen för att tömma kärlet på syre, men sen stänga den och låta den andra ventilen inställd på 0.8 bar sköta resten.

Får se hur det går, nuvarande test har än så länge fallit ut bra. Ja, om man bortser från att jag inte fått ur några större mängder jäst ännu.
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Fredrik Nivert »

Måste börja med att säg att det är ett riktigt imponerade bygge du fått ihop!

Vad gäller problemet att få ut jäst från konen funderar jag på vilken vinkel du har på konen? För att vi skall prata om samma vinkel pratar jag om den invändiga vinkeln i konen. Man brukar säga att det skall vara max 60 grader för att det skall funka bra. Är den större finns risk för att det blir ett "hål" i jästkakan och resten av jästen sitter fast i konen.

/Fredrik
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Man bugar och bockar :)

För att få så brant vägg som möjligt utan att behöva borra i Coolern beslöt jag att testa med en flat botten och en plastkon.

Ett tvärsnitt av botten ser ut ungefär så här
Bild
Det fluffiga ska va jäst :lol:

Ø100botten är förskjuten en bit från centrum pga Corneliuslocket så väggen är brantare på den sidan som tappröret sitter. Räknar jag lite snabbt på konen så får jag 43-45° vilket nog är för liten vinkel, även om plastkonen hjälper till en del.

Ingen stor grej, i nödfall får jag korta tappröret för ölen en bit bara.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Kunde inte hålla mig så jag fyllde en flaska till lunchen.
Smakade bra i värmen.
Bild
Jäskärlet är nu på 0° och har 0,8 bars tryck.

Ölen har bra kolsyra men är disig. Inte konstigt eftersom det var bara 2 veckor sedan jag bryggde :D
Nu ska ölen stå vid 0° i en vecka men eftersom det inte gått mer än en dag är det rimligt att ölen är köldgrumlig. det blev en halv flaska med jäst inblandat först innan jag enbart fick öl. Ska bli spännande om en vecka och se hur det ser ut då.
Fungerar det som jag hoppas har jag inget behov av Corneliusfaten längre. Mottrycksfyllning till flaska direkt från jäskärlet låter lite udda men verkar fungera bra.
Kan nog hitta på något roligt med C-faten vad det lider. Kanske Cider eller mjöd eller varför inte mölska :D
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Vad kallar du den där mottrycksfyllaren och var får man tag i en sådan? Har du byggt den själv? Nice!
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Kul att du tycker om mina byggen :D

Från första bryggning har jag hela tiden försökt förenkla och förbättra arbetsmomenten. Jag vill gärna dricka öl ur flaska men vill inte ha jästen i sista slurken, så ett av mina projekt har varit att bygga en mottryckfyllare som var enkel att hantera. den som är på bilden är tredje varianten. Och nu är jag rimligt nöjd :)

Den är ett hopkok på olika lösningar jag hittat på nätet. Det som ändrats från första varianten är att ventilblocket har blivit ledat för att jag ska slippa slåss med slangarna vid flaskbyte. Flaskan står numera på en platta med en grov gänga som jag ställer beroende på flaskhöjd. Tätningen mot kapsylsätet är på utsida med hjälp av en O-ring eftersom godset varierar en hel del mellan olika flaskor. Fick aldrig till det med en kork men utsidan är standard så nu fungerar det bra. Jag fyller ca 1 flaska/minut. Om det är snabbt eller ej vet jag inte, men jag har i princip inget slabb numera.

En tryckknapp för att fylla med CO2 och en för att evakuera syret. Jag trycksätter flaskan, släpper ut syret, trycksätter igen och öppnar sen för ölet. Sen vinklar jag flaskan lite så att tätningen mot kapsylsätet läcker lite och flaskan fylls med öl. Nästa projekt är väl kapsylpåsättningen, jag har en Greta idag. Gissar att det finns stora möjligheter till förbättring :lol:

Med jäskärlet hoppas jag att jag ska slippa tvångskolsyra, inte mer än den sista lilla slatten iallafall.

Man skulle kunna köpa en Braumeister men själva bryggningen är inget problem längre. Jo, jag har ett problem. Jag kommer inte under 90% på effektiviteten, men om det är ett problem vet jag inte. Har inga tanniner eller andra felsmaker så det får nog vara som det är med det.

Det kan ju va så enkelt att det är ett räknefel också :wink:
Skriv svar