Kul att du tycker om mina byggen
Från första bryggning har jag hela tiden försökt förenkla och förbättra arbetsmomenten. Jag vill gärna dricka öl ur flaska men vill inte ha jästen i sista slurken, så ett av mina projekt har varit att bygga en mottryckfyllare som var enkel att hantera. den som är på bilden är tredje varianten. Och nu är jag rimligt nöjd
Den är ett hopkok på olika lösningar jag hittat på nätet. Det som ändrats från första varianten är att ventilblocket har blivit ledat för att jag ska slippa slåss med slangarna vid flaskbyte. Flaskan står numera på en platta med en grov gänga som jag ställer beroende på flaskhöjd. Tätningen mot kapsylsätet är på utsida med hjälp av en O-ring eftersom godset varierar en hel del mellan olika flaskor. Fick aldrig till det med en kork men utsidan är standard så nu fungerar det bra. Jag fyller ca 1 flaska/minut. Om det är snabbt eller ej vet jag inte, men jag har i princip inget slabb numera.
En tryckknapp för att fylla med CO2 och en för att evakuera syret. Jag trycksätter flaskan, släpper ut syret, trycksätter igen och öppnar sen för ölet. Sen vinklar jag flaskan lite så att tätningen mot kapsylsätet läcker lite och flaskan fylls med öl. Nästa projekt är väl kapsylpåsättningen, jag har en Greta idag. Gissar att det finns stora möjligheter till förbättring
Med jäskärlet hoppas jag att jag ska slippa tvångskolsyra, inte mer än den sista lilla slatten iallafall.
Man skulle kunna köpa en Braumeister men själva bryggningen är inget problem längre. Jo, jag har ett problem. Jag kommer inte under 90% på effektiviteten, men om det är ett problem vet jag inte. Har inga tanniner eller andra felsmaker så det får nog vara som det är med det.
Det kan ju va så enkelt att det är ett räknefel också