Första bryggningen

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Henkeluring
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Första bryggningen

Inlägg av Henkeluring »

Nu har jag provat första ölen från denna sats. Resultatet blev en öl med rätt så mycket syrlighet, kanske lite för syrlig. Jag gillar den dock fruktigheten och beskan skarpt! Nu till det största minuset: Ölen blev rätt så grumlig. Vid lakningen så silade jag genom en vanlig kökssil några gånger. Borde man ha gjort detta annorlunda för att få en klarare öl? Tar gärna emot tips på detta för att förhindra att det händer igen.. Är boil in bag ett bra sätt?
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

BIAB är skitbra verkar det som men det ger inte mindre grumlig vört, snarare tvärt om.

Recirkulera ett par liter innan du börjar laka så kommer du troligtvis få en mycket klarare vört. (tappa ur någon liter åt gången och häll försiktigt tillbaka till maltbädden.)
För att få ett klart öl så är tid allt som behövs. Du kan snabba på detta med protafloc/irishmoss i koket, kallkrash (kyla ölet snabbt efter jäsningen är klar, nära 0 'c i ett par dagar.) samt att du kan tillsätta gelatin vid kallkrashen.

För mig funkar bra recirkulation, protafloc samt någon vecka i kylskåpet för att få klara öl. Endast rejält torrhumlade öl är grumliga lite längre tid men dem vill jag ha grumliga å andra sidan.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Första bryggningen

Inlägg av Bee »

Jim [skutte] skrev:BIAB är skitbra verkar det som men det ger inte mindre grumlig vört, snarare tvärt om.
Sant, men efter koket, kylning och whirlpool så är det kristallklart. :-)
Den röde kanon
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Den röde kanon »

Har også testet dette kittet og var meget glad for det enkle reseptet. Og det funket hyr bra som helst.
Men man tycker snapt det er mye jobb for 4 liter öl. Derfor begynder jeg selv med BIAB metoden og ca 10-15 liter öl i stellet. Ikke mycket mere jobb :)
Så på nye året skal der brygges på rigtig :)
En Dansk i Skåne :)
Skriv svar