Biltemas refraktometer?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

lillen1961
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Biltemas refraktometer?

Inlägg av lillen1961 »

Det är rätt att tull inte är lika med moms.
Däremot så får man en faktura från Tullverket där man betalar för moms & tullavgift.
Momsen är 25% på varuvärdet.
Tullavgiften är 5% på varuvärde plus transportkostnad.
Om jag minns rätt så tillkommer en liten expeditionsavgift.
Har köpt från Asien flera gånger och jag brukar lägga in i min prisberäkning att jag maximalt får betala 35% utöver det jag betalat för varan.
så....kontentan är att oavsett om man får betala tull/moms eller inte så är det ett förbaskat prisvärt alternativ att köpa enligt ovan.
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

VonNisse skrev:själv köpte jag en dito från Ebay för 3 år sedan.
Beställde från samma leverantör (easylifeproducts), tackar för tipset.
VonNisse skrev:så fort det börjar bildas alkohol , ändras brytnings index :/.
Det finns ju omräkningsformler, men klart den omedelbara enkelheten försvinner ju...
Think globally. Drink locally.
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

Nedskrivna varuvärden på paketet spelar ingen roll, tullen(posten) kommer ändå krava handlingar som styrker värdet, i mitt fall blev det screenshot på paypal och min banksida.
Oddsen för att åka dit är däremot liten, även om den finns, jag har på ca 50 paket kanske, av blandad karaktär, fått tulla en gång. De flesta paketen har iofs varuvärde 1-3$
Postens hanteringsavgift är det tråkiga i kråksången, den kan bli procentuellt dyr. Något porto fick aldrig jag betala i min tullning.

(Ett knep som fungerade för mig var att jag argumenterade att varuvärdet inte skulle baseras på paypal´s växelkurs utan köpeskillingen i orginalvaluta x köpedagens valutavärde, gjorde väl iofs inte många kr, men principer är principer, växlingsavgift ska inte tullas och momsas imo.)
/Eric
Användarens profilbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PeO »

Jag har köpt ett antal på Ebay under åren och aldrig vare sig behövt betala moms eller tull. Problemet med de defraktometrarna som går ända upp till 140 'OE är att skalan blir så grov att den ofta blir svåravläst. Jag använder mest en som bara går upp till 18 Brix, (ca 72 'OE), och använder den både till att beräkna OG och FG.
/PeO
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

En retraktometer fungerar inte alls för öl med både vatten + socker + etanol
Det är så mycket billigare o enklare o bättre med en vanlig hydrometer.
Prylnördar!
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Kenneth skrev:billigare o enklare o bättre
Envar sin egen lyckas smed. Kan jag slippa en hel massa desinficering bara för att ta ett litet SG så är det värt en hel del för mig. Så jag tänker beväpna mig med en hygglig korrigeringsformel och sunt förnuft, instrumentprecisionen kan jag bekymra mig om vid de viktiga mätpunkterna (OG och FG).
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

För den som är intresserad kan jag meddela att den dök upp idag, inga extra kostnader, så priset stannade på 197,92 SEK; leveranstiden var 8 dagar. Den jag beställde mäter upp till 120°Ö, och vad jag kan se är skalan inte grövre eller mer svåravläst än vad den är på en vanlig hydrometer. Det kommer bli fint det här.
Skriv svar