Vad heter ditt bryggeri?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Vad heter ditt bryggeri?
Johan i Umeå, du har PM!
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
-
Peter Högström
- Svensk mästare 2009 o medarbetare på Humlegården
F-n va kul det är att höra vilka knasiga namn ni andra döpt era "bryggerier" till
Själv har jag döpt mitt bryggeri till Årsta busbryggeri. I början av min bryggarkarriär bryggdes ju all öl där men när jag sedan gick med i Högbergs så blev det så att dom flesta exprimentbrygder kom till hemma i köket och de lite mer "seriösa", eller ivarjefall storskaliga brygderna, gjordes på Högbergs. Härav följde att hemmabryggeriet döptes till Årsta busbryggeri. Detta är numera är det enda bryggeri jag pysslar med så härav följer att det faktiskt bryggs det en och annan seriös öl även i köket!
Med vanliga Halsningar,
Peter
Själv har jag döpt mitt bryggeri till Årsta busbryggeri. I början av min bryggarkarriär bryggdes ju all öl där men när jag sedan gick med i Högbergs så blev det så att dom flesta exprimentbrygder kom till hemma i köket och de lite mer "seriösa", eller ivarjefall storskaliga brygderna, gjordes på Högbergs. Härav följde att hemmabryggeriet döptes till Årsta busbryggeri. Detta är numera är det enda bryggeri jag pysslar med så härav följer att det faktiskt bryggs det en och annan seriös öl även i köket!
Med vanliga Halsningar,
Peter
Slaktarns bryggeri. Presenterat i Hembryggaren under rubriken "Det jäser i Sverige.
Vi håller till i ett kylrum i gamla slakteriet, Östersund
Björn
"Öl är kultur
Kultur är öl"
Vi håller till i ett kylrum i gamla slakteriet, Östersund
Björn
"Öl är kultur
Kultur är öl"
Öl är kultur
Kultur är öl!
Kultur är öl!
- Malt Magnus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Mitt bryggeri heter: Björnes Bryggeri.
Jag brukar kallas för Björne därav namnet.
Jag brukar kallas för Björne därav namnet.
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Mitt bryggeri blev döpt till Bergheimer Ståhlbräu av dryckesbröderna och -systrarna i studentorkestern under en tysklandsturné. Det fick däremot döpas om efter flytten från Umeå till Östersund för nästan tio år sedan. Som tur var flyttade jag till Fritzhemsgatan så nu har det det ännu mer tyskklingande namnet Fritzheimer Ståhlbräu. Har även gått under namnen Fritzky Pivovary och Ståhlbrygg.
Jag drömmer om att starta Frippes Bärs, Bio & Bratwurst efter att i många år ha retat mig på att det inte går att få vettig förplägnad på biograferna i Sverige - men säg inget till Folkhälsoinstitutet!
Jag drömmer om att starta Frippes Bärs, Bio & Bratwurst efter att i många år ha retat mig på att det inte går att få vettig förplägnad på biograferna i Sverige - men säg inget till Folkhälsoinstitutet!
- larsgberggren
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Tidigare när jag bodde i kvarteret bulten (Hornstull, Stockholm) så hette bryggeriet helt enkelt "Bulten". Bulten Alt var väl det fyndigaste ölnamn som jag lyckades derivera ur det bryggerinamnet. När jag nu flyttat ut till Långbro (Älvsjö, söder om huvudstaden), så har bryggeriet bytt namn till "Longbrew" - vilket även är min registrerade .se-domän. Tyvärr är hemsidan totalt värdlös. Vilket decennium som helst så skärper jag mig på den punkten.
/LG
/LG
Som sagt en kul tråd detta.
Mitt lilla köksbryggeri heter Lappdog Brewery efter vår lapphund (som heter Davy).
Mitt lilla köksbryggeri heter Lappdog Brewery efter vår lapphund (som heter Davy).
Lev väl!
Rolf
Rolf
- Klas Welin
- Torrhumlare

Mitt lilla bryggeri kallar jag för Brygghus 157, eftersom mitt hus har det numret. Jag har funderat på något mer fantasifullt, men jag tycker att det ändå finns någon skön symmetri i de där tre siffrorna. Tyvärr är jag lite förslappad vad gäller etikett-design, men jag har satt någon på det och förhoppningsvis så ska det leda till lite vackra etiketter inom en inte alltför avlägsen framtid...
Mitt bryggeri heter olika saker vid olika tillfällen, beroende på vad jag brygger och med vem.
- Öl i belgisk stil kan få beteckningen Brouwerij De Volle Maan, en parafras på Brouwerij De Halve Maan (halvmånen) i Brugge
- Den svenska varianten är så klart Fullmånens bryggeri
- Brygder i anglosaxisk stil kan i översättning etiketteras Full Moon Brewery
- ... och brygger jag med min kamrat Niklas brukar vi kalla bryggeriet för Carlström & Stenlås
Sundänge nanobryggeri..
Nu ska man bara lyckas med en öl som inte blir helsliskig lättöl också
För referens.. se min tråd i nybörjarforumet.
Nu ska man bara lyckas med en öl som inte blir helsliskig lättöl också
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Vi kallar oss för Helsingborgs Hembryggargille, HBG^2. Tror det tog några månader innan vi kunde enas om ett namn 
Jag leker med tanken "Bryggare Bob" eller "Bob de brouwer" som det heter på flamländska. Kanske inte riktigt politiskt korrekt att använda barnens hjältar i detta sammanhäng, men vem bryr sig? Can we brew it? Yes we can! 
Ett annat alternativ jag har tänkt på is "Brouwerij Zwartebeke" eller "De Zwarte Beek" (Svartbäcken, där jag bor på flamlänska). Vi får se vad det blir... Det sista tror jag är mer användbar. Eller vad tycker ni som läser detta?
Ett annat alternativ jag har tänkt på is "Brouwerij Zwartebeke" eller "De Zwarte Beek" (Svartbäcken, där jag bor på flamlänska). Vi får se vad det blir... Det sista tror jag är mer användbar. Eller vad tycker ni som läser detta?
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Etikettmotiven till Bob-varianten är ju självklara. Kul!
Så här hade jag tänkt till min wit 
Well. Jag vet inte om man kalla det för bryggeri när man inte ännu har bryggt sin första öl, men förkulturen står på laddning här bredvid mig.
Så snart får världen se ännu ett hemmabryggeri öppnas.
Låt mig presentera - WestGota Brewery.
Så snart får världen se ännu ett hemmabryggeri öppnas.
Låt mig presentera - WestGota Brewery.