@weinkeller
Låter som en bra metod, ska se till att testa den snart. Tack!
Skickat från min E5823 via Tapatalk
dålig öl av jäsning på kakan
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: dålig öl av jäsning på kakan
Tycker det låter som en ganska meckig och vansklig metod. Dels gäller det att tappa om första gången vid exakt rätt tidpunkt så att man får med sig lagom med jäst. Dessutom blir det en extra omtappning, och omtappningar ska man undvika så mycket det går. Den första omtappningen sker visserligen under aktiv jäsning vilket skyddar mot oxidering, men samtidigt brukar det rekommenderas mot detta av andra skäl (man blir av med en massa aktiv jäst). Dessutom får man sämre flockulerande jäst.Karl R skrev:@weinkeller
Låter som en bra metod, ska se till att testa den snart. Tack!
Eventuella fördelar känns tveksamma. Att bli av med druv och död jäst kan man åstadkomma på enklare sätt om man tycker det är viktigt (jag gör inte det). Alkoholtoleransen tycker jag man ska lösa genom att ha en tillräckligt tolerant jäst från början; det är högst oklart hur mycket bättre tolerans man uppnår på detta sätt.
lite beroende på setup blir det väl olika krångligt. Ett koniskt jäskärl med tapp i botten kommer helt klart underlätta.
Nu förstår jag inte, på vilket sätt skulle cylindrokoniskt jäskärl påverka några av mina invändningar ovan? Tajmingen för det första omtappet exempelvis?Karl R skrev:lite beroende på setup blir det väl olika krångligt. Ett koniskt jäskärl med tapp i botten kommer helt klart underlätta.
Däremot så är det om jag förstått det rätt lättare att skörda jäst från konen från olika sedimenteringsskikt. Men då är det ju en annan (och bättre) metod vi pratar om.