"Omvänd" pant

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: "Omvänd" pant

Inlägg av niklas_n »

assistredo skrev:Du behöver inte hälla bort lättölet. Använd det istället för vatten när du mäskar :wink:
Vilken idé! :D

Undra om nån gjort det nångång?
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Tror att det var någon som för 10-15 år sedan lämnade in en öl till SM med en väldigt ljus amerikansk öl som enda bryggvatten. (Bryggningen finns SM kanske inte stämmer)
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Sv: "Omvänd" pant

Inlägg av Judgecc »

niklas_n skrev:Svårt att få till citeringen? :mrgreen:
Du kör analt på dina quote klagomål som vanligt ser jag. [emoji6].
Beträffande lättöl i mäsken har jag läst det för ett tag sedan as well. Dock inget med SM att göra. Kommer fan inte ihåg var.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Salle skrev:Tror att det var någon som för 10-15 år sedan lämnade in en öl till SM med en väldigt ljus amerikansk öl som enda bryggvatten. (Bryggningen finns SM kanske inte stämmer)
Jodå, det stämmer - det var bryggarbröderna Andersson som använt Budweiser - de vann pris i klassen INKA (om nyskapande innovationer i bryggningen) - recept borde vara tillgängligt. Jag vet dock inte om det var så länge sedan men tiden går ju.
Björn Petersson
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: Sv:

Inlägg av niklas_n »

Judgecc skrev: Du kör analt på dina quote klagomål som vanligt ser jag. [emoji6].
Nån måste ju vara lite anal också :D
Grayscale
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Grayscale »

Falkens skrev:Konstigt att det går för vissa och inte för andra... Som jag skrev innan, jag sa bara till Coop Häggvik att jag bryggde själv och behövde tomglas. Han kollade vad den kostade och sålde den som "övrigt" eller vad den nu kallades.
Klart man kan göra så. Men det är då räknenissarna kommer fram ur sina hålor och börjar babbla om momsen och att vi inte ska göra på det viset. Så är det iaf hos oss...
aekstrom
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av aekstrom »

Jag har köpt pant på ICA Maxi Eurostop. Prata med dom på spelbutiken..
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

assistredo skrev:
Jodå, det stämmer - det var bryggarbröderna Andersson som använt Budweiser - de vann pris i klassen INKA (om nyskapande innovationer i bryggningen) - recept borde vara tillgängligt. Jag vet dock inte om det var så länge sedan men tiden går ju.
Re-Bud, Kalmar 2006. Som sagt, tiden går...
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Grayscale skrev:
Klart man kan göra så. Men det är då räknenissarna kommer fram ur sina hålor och börjar babbla om momsen och att vi inte ska göra på det viset. Så är det iaf hos oss...
Olika momssatser på pant ut som pant in då eller? Köper du in en pantback så borde du ju kunna sälja den om du vill... hur du vill. Vanligaste är väl att man tar det man gav för den. Jag får det inte att hänga i hop här men sen håller jag inte på med sådana här saker varje dag men jag fattar inte.
// Jonas
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Har pratat med flera butiker nu utan framgång. Anledningen till att det inte går att köpa en back med flaskor hur som helst är för att det inte är butiken själva som har hand om backarna. Så fort en back pantas så registeras den hos returpack som sedan betalar ut pengarna till butikerna som köpt flaskorna av kunderna.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Tänker inte säga något till mitt Coop då :-)
Bäst man åker ner och köper en back till eller 2 :-D
// Jonas
Grayscale
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Grayscale »

Vi ger ut 34,40 per fylld röd back, och det är samma som vad vi tar för den. Det som sätter problem för oss är om man slår in det med 12% eller 25% moms och det är det som måste räknas om. Jag har inte något med ekonomin att göra, men det är vad de sagt till mig.

Hos oss hämtas burk+PET av Tomra/returpack, medans backar skickas tillbaka på pall (45st/pall) till ICA. Vem som sköter utbetalningarna kan jag inte svara på.

Sedan kan man undra hur det egentligen funkar med momsen då det är 25% på förpackningar som innehållit över 3,5% alkohol, och 12% på de som innehöll under 3,5% alkohol. Vad jag vet kan inte våran maskin läsa koden på varje flaska som kommer i en back, och där kan det vara en blandning av läskflaskor och starkölsflaskor från systemet.

Som sista tillägg kan jag säga att kommer du till mitt jobb (NÖ om GBG) och letar efter tombackar, så fixar jag det utan problem. Bjuder du på några hembryggda så fixar jag det UTAN PROBLEM!
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

För att röra till det lite mer vad gäller momsen:
När du köper en back lättöl köper du ett förpackat livsmedel och det borde vara 12% moms på hela paketet. Men systembolaget tar 34,40 i pant för en röd back med flaskor, samma som livsmedelsbutiken, och de använder bara 25% moms. Det talar för särregler vad gäller momsen för pant - priset varierar ju inte. Men det kan också vara så att 34,40 är priset exklusive moms men det säger man inte - vilket man dock heller inte ska göra vid försäljning till privatkunder. Där ska priset alltid anges inklusive moms.

En back med tomma flaskor är bara emballage och inte livsmedel och ska då läggas på 25% moms vid försäljning - men - vid försäljning av begagnande varor kan särskilda regler gälla för säljaren i vissa fall. Vederbörande sätter då priset och betalar sedan bara moms på eventuell vinst (vinstmarginalberäknad moms). Det är dock osannolikt att detta kan vara fallet i en livsmedelsbutik men är det ex. på ett loppis kan denna regel gälla.

Jag har skickat en fråga till Skatteverket - får se vad de svarar.
Björn Petersson
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Andreashaggstrom »

Jag har diskuterat det med en person på Willys almby och fick svaret att "det måste gå att ordna", men jag vet inte om det faktiskt kommer att gå.
Ärlans hembryggeri
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Andreashaggstrom skrev:Jag har diskuterat det med en person på Willys almby och fick svaret att "det måste gå att ordna", men jag vet inte om det faktiskt kommer att gå.
Hoppas det funkar på Ica Maxi Eurostop som aekstrom skrev. Jag kollade på Willy's i Marieberg och där var det helt omöjligt, enligt de i servicedisken.
Skriv svar