Spontanjäsning? Dela med dig!

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Spontanjäsning? Dela med dig!

Inlägg av Brewbro »

Hej!
Förra helgen gjorde jag mitt första försök till spontanjäsning. Cirka 20 liter 1.050 vört fick delas mellan 2 hinkar och stå ute i trädgården över natten för att sakta kylas och förhoppningsvis plocka upp lite jäst och bakterier ur luften. Jag täckte hinkarna med en tunn gardin som jag innan blötlagt i starsan.
För att säkerställa någon form av resultat så tog jag en mindra näve med frusna körsbär och slänge i den ena hinken. På morgon efter tog jag in hinkarna, på med lock och jäslås och ställde dessa i mitt jäshörn.
Jag gjorde detta förra lördagen, den 4:e mars 2017, och på lördagen en vecka senare kikade jag ner i de båda hinkar. Ingen direkt aktivitet i jäsrören under veckan, dock bubblade det till om jag tryckte lite på locken, så något hände ju absolut.
Hinken med körsbär hade en rejäl krausen, inte vackert men aktivitet hur som. Hinken utan hade ingen tillstymmelse till aktivitet, men inget mögel, så något kanske kan hända.

Nu ska dessa få stå i några veckor innan jag ska tappa över på några fem liters glassflaskor.

Så, det var hela min erfarenhet av spontanjäsning. Har du gjort liknande? Berätta gärna!

Mvh
Claes Eliasson aka Gubbens Lantbryggeri

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Spontanjäsning? Dela med dig!

Inlägg av ekstedt »

En fullfjädrad spontanjäsning tycker jag är för chansartat för att vilja riskera att en hel bryggning ska gå förlorad, så det har jag aldrig gett mig på.

Ett antal försök har jag dock gjord där jag har ställt ut enliters förkulturer i en gryta över natten. Sammanfattning:

* Hände ingenting: 2 ggr
* Mögel: 3 ggr
* Någon typ av jäst fångades: 2 ggr
* Såväl jäst som mjölksyra fångades: 1 ggr

Egentligen tycker jag bara att det var det sista fallet som var värt att gå vidare på. Jag har bryggt en och en halv p-lambiksatser med den kulturen:

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2016 ... ts-22.html
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/sear ... eudolambik

Får se om jag orkar testa i höst igen att odla upp en kultur, eller om jag bara fortsätter att återanvända denna.
Användarens profilbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Brewbro »

Egentligen är jag helt med dig på att börja med enliters förkulturer.

Jag hade redan bryggt en öl den dagen och hade resten av dagen för mig själv så det kändes inte som någon stor grej att förbereda en bryggning till medan jag gjorde den andra.

Egentligen är inte målet själva spontanjäsningen utan möjligheten till en egen jäst och bakteriekultur.

Det som fick mig att vilja försöka var att jag lyssnade på The Sour Hour, det avsnittet med Jean van Roy och Vinnie från Russian River och nu kommer jag inte ihåg det tredje bryggeriet. Men det diskuterades väldigt mycket om deras "kylskepp" och det fick blodet i svallning som man säger.

Jag ska definitivt prova mer med små förkulturer.

När jag gjorde mitt ovannämda försök var det strax under nollgradigt. Glömde nämna det tidigare.

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Brewbro skrev: När jag gjorde mitt ovannämda försök var det strax under nollgradigt. Glömde nämna det tidigare.
Det var nog i kallaste laget. Jag minns inte exakt, men jag har för mig att 5-10 C anses optimalt.

Mitt 100 % lyckade försök gjordes vid 5 C ungefär. När det har gått ner mot och under nollan har det inte blivit något. De gånger när det bara blev jäst så var det milda nätter med drygt 10 C.
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mange81 »

Jag har bara testat med förkulturer vid 2 tillfälle. Första möglade det andra hade jag 10ibu humle i för att begränsa microberna något. Långsamt har det utvecklats. Luktar som övermogen grapefrukt och har ett fint pelliclet. Har dock inte vågat ha det i vört än.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Användarens profilbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Brewbro »

Glömde säga att jag hade en liten giva, 15 gram 3 år gammal humle. Jag misstänkte att det var lite i kallaste laget. Men hsr för mig att Jean van Roy sa nåt om nollgradigt typ. Kommer dock inte ihåg exakt vad han sa.
Mange81 klart du ska prova! Nästa gång du brygger laka ur några extra liter och tillsätt! :-)

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Det kanske är 0-5 C som är det optimala när jag tänker efter.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Har gjort lyckade försök på våren. Främst vild sacch och brett. När man väl fångat sin flora är det viktigt att få vörten i ett så syretätt kärl som möjligt (gärna toppad damejeanne) och fermentera det svalt.
Användarens profilbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Brewbro »

Det var samma tips jag fick på Milk the funk. Måste hitta fler damejeanner...

Skriv svar