Beergun färgar ölet mörkt??
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Charlemagne
- Torrhumlare

Re: Beergun färgar ölet mörkt??
Jag hade samma problem med min BeerGun faktiskt, varje sats som flaskades oxiderade på kort tid. Samma med mottrycksfyllaren tills jag började köra Cap on Foam nu. Känns som att det även kan vara aktuellt för BeerGun?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
@Rennstam Japp!
@Dawe onödigt med beergun? Njae, alla har sin egen kyrka, jag byggde min till och med. [emoji41]
@Dawe onödigt med beergun? Njae, alla har sin egen kyrka, jag byggde min till och med. [emoji41]
När du kör cap on foam, vad tappar du upp med då? Pic-nic-kran?Charlemagne skrev:Jag hade samma problem med min BeerGun faktiskt, varje sats som flaskades oxiderade på kort tid. Samma med mottrycksfyllaren tills jag började köra Cap on Foam nu. Känns som att det även kan vara aktuellt för BeerGun?
- kamelryttarn
- Torrhumlare

Ursäkta om jag är lite skeptisk, men jag tror inte flödet när man fyller med beergun är såpass högt att det skapar ett undertryck/sug tillräckligt för att tjuvsuga luft. Nu har jag aldrig testat en beergun så jag kanske är helt ute å cyklar.Bee skrev: Det kallas ejektorverkan och är samma fenomen man använder för att göra vakuum med tryckluft. Det är inte trycket i slangen utan flödet, som gör att det suger in luft i otäta kopplingar.
@kamelryttaren Jodå, det är en realitet även vid små flöden.
Du prova en autosifon med en passande slang på. Om du inte har slangen påsatt med tillräckligt överlapp så den sluter ordentligt tätt, eller en slangklämma på, så kan du se bubblor dansa i slangen under hela tappningen.
Så fort man åtgärdar passningen försvinner bubblorna, det är alltså inte CO2 som kommer ur lösning utan ejektorverkan som suger in luft i slangen "bakvägen".
Du prova en autosifon med en passande slang på. Om du inte har slangen påsatt med tillräckligt överlapp så den sluter ordentligt tätt, eller en slangklämma på, så kan du se bubblor dansa i slangen under hela tappningen.
Så fort man åtgärdar passningen försvinner bubblorna, det är alltså inte CO2 som kommer ur lösning utan ejektorverkan som suger in luft i slangen "bakvägen".
- kamelryttarn
- Torrhumlare

Intressant. Har noterat fenomenet du beskriver. Då har man lärt sig något nytt och nyttigt 
Det borde gälla även när man tappar från jäskar till fat (eller flaska). Jag har noterat att det "dansar" bubblor i slangen. Framför allt i slutet på tappningen. Jag trodde att det var någon sorts baktryck från fatet (när detta börjar fyllas). Men det kan alltså vara "ejektorverkan", som skulle kunna motverkas av att man ser till att kopplingarna är ordentligt täta?Bee skrev:@kamelryttaren Jodå, det är en realitet även vid små flöden.
-
Charlemagne
- Torrhumlare

Nu kör jag med en mottrycksfyllare som jag byggt själv!Rennstam skrev:När du kör cap on foam, vad tappar du upp med då? Pic-nic-kran?Charlemagne skrev:Jag hade samma problem med min BeerGun faktiskt, varje sats som flaskades oxiderade på kort tid. Samma med mottrycksfyllaren tills jag började köra Cap on Foam nu. Känns som att det även kan vara aktuellt för BeerGun?

Instagram: Reinklouranchbrewery
@Rennstam troligen, prova att dra åt med något. Man ser på en gång om man får det tätt.
Det skall jag göra. Tack för hjälpen!
Hmm, fyllde upp idag. Satte på klämmor ... men så här såg det ut i slangen efter att jag hade fyllt tre flaskor. Ser det ut så för er också? (Hela slangen är inte full me bubblor. De samlas i 3-4 kluster.)
@Rennstam det verkar vara mer avancerat än jag trodde. Står fatet på samma höjd som flaskan? Dvs botten på fatet och flaskan är på samma höjd. Då minskar man tryckskillnaden mellan insuget och utloppet vilket motverkar att kolsyra löser ut mellan tappningarna. Det är också rekommenderat av blichmann engineering för att minimera skummande i flaskan med beergun.
Tack för tipset. Men nä, de stod båda på golvet.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Letade igenom vad som är skrivet innan men hittar inte vad du har för tryck i fatet.
Mycket bubblor i slangen kan bero på trycket i fatet, kan det vara så att picnickranen klarar större tryckskillnad än vad beergunen gör?
Mycket bubblor i slangen kan bero på trycket i fatet, kan det vara så att picnickranen klarar större tryckskillnad än vad beergunen gör?
Tack för det!! Hade ingen aning alls...Bee skrev:@Rennstam det verkar vara mer avancerat än jag trodde. Står fatet på samma höjd som flaskan? Dvs botten på fatet och flaskan är på samma höjd. Då minskar man tryckskillnaden mellan insuget och utloppet vilket motverkar att kolsyra löser ut mellan tappningarna. Det är också rekommenderat av blichmann engineering för att minimera skummande i flaskan med beergun.
// Jonas