Beergun färgar ölet mörkt??

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare

Beergun färgar ölet mörkt??

Inlägg av Rennstam »

Hej på er

Jag har skrivit om detta på Humle.se (http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=8922) men aktiviteten är lite låg där tycker jag så jag försöker att flytta tråden hit.

Jag gjorde en lager i september och tappade upp den på fat. I oktober tappade jag en flaska med picnic-kran (bara rakt ner i flaskan från picnic-kranen) och en med beergun. Två månader senare, i december, testade jag dem, och den beergunupptappade ölen hade mörknat, medan den som jag tappat upp med picnic-kran hade samma färg som den som var kvar i fatet. Jag förstod inte riktigt varför färgen förändrades.

I december gjorde jag ett nytt test, med samma öl. Jag tömde mitt fat och tappade upp det som var kvar på flaskor. En flaska tappade jag upp med picnic-kran, resten med beergun. I dag öppnade jag flaskorna. När det gäller färgen fick jag samma resultat som i december: ölet som tappats upp med beergun har mörknat avsevärt. Är det någon som kan förstå varför det blir så? Se bild, där de två glasen till höger är från beergun (jag öppnade en flaska till för att kontrollera att det inte bra var en unik flaska), och det vänstra är från picnic-kranen. Oxidering? Ändrar oxidering färgen? Och varför skulle den oxidera MER när jag använder beergun än när jag bara tappar rakt ner från picnic-kranen? Smuts i min beergun? Jag tycker jag har varit väldigt noggrann men man vet ju aldrig. Kan smuts/infektion göra att ölet mörknar?

Smakmässigt är det ingen större skillnad, men den ljusa ölen är något krispigare och renare i smaken.

Se bild. De två glasen till höger är från två olika flaskor tappade med beergun. Den till vänster är tappad med picnic-kran.
Bilagor
Från vänster till höger: Picnic, beergun flaska 1, beergun flaska 2.
Från vänster till höger: Picnic, beergun flaska 1, beergun flaska 2.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: Beergun färgar ölet mörkt??

Inlägg av niklas_n »

Ja det är oxidering. Det gör ölen mörk. Varför det blir så av din Beergun vet jag dock inte.
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

Din öl är oxiderad. Det kommer in för mycket syre när du tappat upp på flaska och kasylerar
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Rennstam »

Ok. Men om det är oxidering, hur kan det komma sig att beergun-metoden ökar oxideringen så kraftigt. Den är ju till för att motverka precis detta (man sprutar i kolsyra först, sen fyller man upp flaskan och syret trycks ut). De flaskor jag tappade upp med picnic-kran har däremot INTE oxiderat. Jag fattar fortfarande inte riktigt hur beergun-metoden kan skapa oxidering. Här är en bild från förra gången jag gjorde samma sak. Beergun-öl i mitten, fat till vänster, flaska tappad med picnic-kran till höger.
Bilagor
Picnic vs beergun Dec (beergun in the middle)-liten.jpg
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Väldigt konstigt. Jag har aldrig märkt något sådant med Beergun, tvärtom blir det mindre oxidering vilket särskilt märks på känsliga öl som sparas länge. Kan det vara så att luft sugs in i ditt system nånstans?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Skicka frågan till Blichmann Engineering och se vad du får för svar :-)

http://www.blichmannengineering.com/contact-us
// Jonas
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Kanske en långsökt hypotes (spökar lite). Kan det vara så att picknick-kranen klarar sig för att tillräckligt med kolsyra lämnar för att skydda ölen? Kan det också vara så att din beergun/slang ta in syre under tappningen?

Jag gissar att detta gäller just din utrustning/handhavande att göra. Jag tror inte generellt sett att beergun skulle ge oxidering eller picknick-kranen skyddar.
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

Jag tror du får in syre i ölslangen kan vara trasig koppling eller ett litet hål på slang. Detta förutsätter att du använder i BG rätt
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

Är det en äkta beergun eller en kina kopia?
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Rennstam »

Den är köpt på Humle.se.

Syre i slangen ... ja, om det är så skulle det kunna förklara saken. Men då måste det ju vara hål i slangen. Tror inte det, men skall kolla.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Rennstam skrev:Den är köpt på Humle.se.

Syre i slangen ... ja, om det är så skulle det kunna förklara saken. Men då måste det ju vara hål i slangen. Tror inte det, men skall kolla.
Det måste inte vara hål i slangen, det räcker med att inte ha slangklämma på en slang/nippel koppling.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Rennstam »

Här är en annan bryggare som är tveksam till beergun: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=279940

Jag brygger för närvarande en Biére de Garde, eller typ fransk saison. Den blir ganska stark, drygt 8 %, och vinner på lagring. Jag hade tänkt buteljera med beergun men det känns som att det är säkrare att flaskjäsa. Då käkar ju jästen garanterat upp syret i flaskan ...
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jag tror inte att det är själva beergun i sig själv som orsakar det här, jag tror det är något på vägen så som andra sagt. Kopplingarna eller någonstans i ditt system som kanske tjuvar luft.
Det är fösta gången jag hör det och det är en del beerguns där ute.
// Jonas
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Rennstam skrev:Jag hade tänkt buteljera med beergun men det känns som att det är säkrare att flaskjäsa. Då käkar ju jästen garanterat upp syret i flaskan ...
Nej, det är inte alls garanterat, åtskilliga hembryggare kan vittna om samma oxidationsproblem för flaskjästa öl.

Jästen kan ha en reducerande effekt, men är det för mycket syre som följer så hjälper det inte.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Rennstam »

Ok Ekstedt, jag uttryckte mig aningen oprecist. Vid flaskjäsning finns det en del socker kvar som jästen kan konsumera. Detta fenomen föreligger inte vid flaskning från fat, och därför reduceras rimligen inte risken för oxidering på samma sätt. Flaskjäsning torde därför vara en bättre metod - allt annat lika - just när det gäller minimering av oxideringsrisken.
Skriv svar