Posta en bild på er förkultur
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Posta en bild på er förkultur
Omröraren ser ju grym ut. Jag föreslår ny tråd med detaljer om du vill/kan dela med dig.
Håller med @glugg.
@dape skapa en byggtråd. Fruktansvärt snyggt och värt att kunna ha 3 ekolvar igång på ett ställe.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
@dape skapa en byggtråd. Fruktansvärt snyggt och värt att kunna ha 3 ekolvar igång på ett ställe.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
OK, lägger upp lite bilder och en beskrivning på vad jag har använt, så fort jag får tid..
Hur vet man om förkulturen funkar, dvs om jästen är bra?
Jag har gjort en kultur på spraymalt och Scotish Ale yeast som jag skördat från en jästkaka och renat i
typ 3 steg, sedan haft den i kylskåpet ca 4 veckor.
Fixade en omrörare med en datorfläkt två magneter och en isskrapa igår, fick det att funka i en blomvas.
I morse så va det lite skum på utan (ca 4mm) nu tycker jag det är mindre skum.
Hur vet man om man kan använda kulturen? Är det bara att chansa och om det inte drar igång så kan man slå i lite frisk
jäst efter några dagar?
Jag har gjort en kultur på spraymalt och Scotish Ale yeast som jag skördat från en jästkaka och renat i
typ 3 steg, sedan haft den i kylskåpet ca 4 veckor.
Fixade en omrörare med en datorfläkt två magneter och en isskrapa igår, fick det att funka i en blomvas.
I morse så va det lite skum på utan (ca 4mm) nu tycker jag det är mindre skum.
Hur vet man om man kan använda kulturen? Är det bara att chansa och om det inte drar igång så kan man slå i lite frisk
jäst efter några dagar?
White Labs Belgian strong ale, återuppväckt sparad kultur efter två år i kylen.

Även jag har råkat ut för felaktig markering på e-kolven. @grindcrusher

Även jag har råkat ut för felaktig markering på e-kolven. @grindcrusher