Pumpar?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

El_barto
Torrhumlare
Torrhumlare

Pumpar?

Inlägg av El_barto »

Jag sitter och ska bygga ihop ett litet system men funderar över pumpar. Tycker chuggern är för dyr för mina ändamål, samtidigt som jag har dåliga erfarenheter av solar.

Så, vad pumpar ni med? Finns det ett bra alternativ mitt mellan dyr och skräpbillig?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Pumpar?

Inlägg av Askatasuna »

Dessa har jag hört gott om men har ej testat själv, helt ok pris också:
https://www.polsinelli.it/en/electric-p ... -P1041.htm
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Får jag fråga vilka dåliga erfarenheter du haft av solar-pumparna?
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Askatasuna skrev:Dessa har jag hört gott om men har ej testat själv, helt ok pris också:
https://www.polsinelli.it/en/electric-p ... -P1041.htm
Dessa pumpar är bra, perfekt att kunna vända dem med on/off knappen. Dock är det ett otroligt oväsen på dem, hörselskydd rekommenderas om man kör dem under hela mäskningen.
Boppe85
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Boppe85 »

Hur ska de transporteras hem till Sverige för det är väl där du tänkte använda dom. Är det någon vän som tar de med hem till Sverige, eller skickar Polsinelli pumpar till kunder i Sverige?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Boppe85 skrev:skickar Polsinelli pumpar till kunder i Sverige?
Ja.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Angående ljudnivån är det lite synd att det inte finns så mycket information om den när man kollar på dem på nätet (det finns endel annat som de som säljer inte skyltar med iofs). Bättre än inget vore kanske ifall folk delade med sig av sånt som upplevd ljudnivå (såvida inte någon gör vetenskapliga mätningar på sina pumpars ljudnivå).

Angående solar så verkar det som att vissa är missnöjda/tveksamma angående tillförlitligheten på dem. Hur är det med tillförlitligheten på de andra pumpar? En annan fundering är anslutningarna på solar-pumparna, det står 1/2" BSP - var hittar man sådana kopplingar (t.ex. med slangnippel)?

Jag har funderat på pumpen från Brewcrafter 25 (http://maltmagnus.se/utrustning/Elektronik/pump). Den har slanganslutningar (17mm in, 10mm ut), med tanke på att den inte skall gå torr antar jag att det är en bra sak att utflödet är lite strypt. Hur är den när det gäller ljudnivå, tillförlitlighet, styrka osv? Det står att den klarar 100C vilket låter som att det är tight I vissa fall (vörten kokar väl en bit över 100C). Men man kanske kan tumma lite på gränsen?

Annars finns det någon bra lösning för att undvika att pumpen går torrt? Något bygge man kan göra som stänger av pumpen om det inte kommer fram vört längre dvs.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av STMF »

skyking skrev:
Jag har funderat på pumpen från Brewcrafter 25 (http://maltmagnus.se/utrustning/Elektronik/pump). Den har slanganslutningar (17mm in, 10mm ut), med tanke på att den inte skall gå torr antar jag att det är en bra sak att utflödet är lite strypt. Hur är den när det gäller ljudnivå, tillförlitlighet, styrka osv? Det står att den klarar 100C vilket låter som att det är tight I vissa fall (vörten kokar väl en bit över 100C). Men man kanske kan tumma lite på gränsen?
Jag har en sådan som kom med min BK35 (det ser ut som samma pump) och den låter i princip ingenting, som en akvariepump ungefär. Jag har kört 100C genom den många gånger och den tickar på bra efter knappt 50 bryggningar.

/Stefan
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

skyking skrev:Angående ljudnivån är det lite synd att det inte finns så mycket information om den när man kollar på dem på nätet (det finns endel annat som de som säljer inte skyltar med iofs). Bättre än inget vore kanske ifall folk delade med sig av sånt som upplevd ljudnivå (såvida inte någon gör vetenskapliga mätningar på sina pumpars ljudnivå).
Hej, jag har en sån pump (med 3/4 anslutningar) jag upplever ljudnivån som på tok för hög att köra längre perioder. Jag använder pumpen för att transportera vatten och vört mellan olika kärl, funkar utmärkt. Ser den dock inte som ett bra alternativ att ex. recirkulera vört eller för lakning då ljudnivån är för hög för att vara trivsam längre perioder.

skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Ceder skrev: Hej, jag har en sån pump (med 3/4 anslutningar) jag upplever ljudnivån som på tok för hög att köra längre perioder. Jag använder pumpen för att transportera vatten och vört mellan olika kärl, funkar utmärkt. Ser den dock inte som ett bra alternativ att ex. recirkulera vört eller för lakning då ljudnivån är för hög för att vara trivsam längre perioder.
Vilken pump avser du?

Det är väl inte anslutningen som gör att det låter, så du kan ju inte mena pumpar med 3/4-anslutningar i största allmänhet;)
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

skyking skrev: Vilken pump avser du?

Det är väl inte anslutningen som gör att det låter, så du kan ju inte mena pumpar med 3/4-anslutningar i största allmänhet;)
Ursäkta min otydlighet, menar denna https://www.polsinelli.it/en/electric-p ... -P1041.htm

niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

skyking skrev: Det är väl inte anslutningen som gör att det låter, så du kan ju inte mena pumpar med 3/4-anslutningar i största allmänhet;)
Nej, det är varvtalet. Dessa jobbar med 2800 rpm, vilket gör att det blir ett olidligt ljud, frekvensen är asjobbig, inte ljudnivån i sig.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

niklas_n skrev:Nej, det är varvtalet. Dessa jobbar med 2800 rpm, vilket gör att det blir ett olidligt ljud, frekvensen är asjobbig, inte ljudnivån i sig.
(Kommentaren om utloppet var ett skämt)

Med det varvtalet så får man ju misstankar om att det rör sig om en asynkronmotor (vilket man också misstänker då den väl går på AC). Så frågan är om detta isf inte även gäller chuggerpumparna? Eller de kanske har fler poler?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

skyking skrev: (Kommentaren om utloppet var ett skämt)

Med det varvtalet så får man ju misstankar om att det rör sig om en asynkronmotor (vilket man också misstänker då den väl går på AC). Så frågan är om detta isf inte även gäller chuggerpumparna? Eller de kanske har fler poler?
Man vet ju aldrig.

Jag vet inte hur det är med Chuggerpumparna men den från Novax finns i modeller med lägre varvtal, de är dock lite dyrare än 20B modellen.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

skyking skrev: En annan fundering är anslutningarna på solar-pumparna, det står 1/2" BSP - var hittar man sådana kopplingar (t.ex. med slangnippel)?
BSP (brittisk standard) är precis detsamma som svensk rörgänga (och europeisk) . Här råder lite förvirring (som vanligt med gängor) om hur de betecknas. 1/2" BSP är således samma som R15 (som vi fortfarande envisas med i Sverige), eller R1/2" eller G1/2" (vanligt i Tyskland). På åtminstone 1/2 funkar även amerikanska NPT tillsammans med BSP med hjälp av gängtejp. Sen får man ju tänka på att det finns både rak och konisk rörgänga.

Jag har sett och hört Chugger- och Marchpumpar på Youtube - dom hörs.

När det gäller angiven värmetålighet på pumpar så har det tydligen att göra med motorn och inte med plasten - den ska tåla kokhett. Jag har kört kokhett genom en gammal, väl använd Eheim akvariepump från 1970-talet som håller än. Den är specad för max. 70 C. Eheim akvariepumpar används även till vattenkylning i datorer.
Björn Petersson
Skriv svar