Hjälp mig att få till ett rullande kok
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- kangarooster
- Torrhumlare

Hjälp mig att få till ett rullande kok
Hej!
Jag flyttade precis in i en ny lägenhet och märkte att spisen inte är det bästa då jag inte får till ett bra kok (och dessutom tar över en timme att nå dit). Plattan är på 2 kW och jag vill kunna koka ca 22 liter vätska. Jag har isolerat kastrull och lock med liggunderlag. Har läst att 2 kW ska klara 20-25 liter, men det gör det alltså inte (kanske spisen som är gammal).
Jag tänkte att en grilltändare eller doppvärmare på ca 300 w kanske skulle hjälpa? Någon som har några tips?
Eventuellt skulle jag kunna tänka mig att inhandla en rostrfi patina på 24 L (har aluminium nu) och köpa en induktionsplatta. Dock sitter jag på 10 A säkringar...
Jag flyttade precis in i en ny lägenhet och märkte att spisen inte är det bästa då jag inte får till ett bra kok (och dessutom tar över en timme att nå dit). Plattan är på 2 kW och jag vill kunna koka ca 22 liter vätska. Jag har isolerat kastrull och lock med liggunderlag. Har läst att 2 kW ska klara 20-25 liter, men det gör det alltså inte (kanske spisen som är gammal).
Jag tänkte att en grilltändare eller doppvärmare på ca 300 w kanske skulle hjälpa? Någon som har några tips?
Eventuellt skulle jag kunna tänka mig att inhandla en rostrfi patina på 24 L (har aluminium nu) och köpa en induktionsplatta. Dock sitter jag på 10 A säkringar...
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Hjälp mig att få till ett rullande kok
Grilltändare bör funka. Humles doppvärmare är riktigt bra men kräver en ganska hög nivå av vört då den blir varm en bit upp.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
- kangarooster
- Torrhumlare

Jo men den är på 3.2 kW och jag har bara 10 A säkringar.
Är det OK att använda humlepåse om man kör doppvärmare förresten?
Är det OK att använda humlepåse om man kör doppvärmare förresten?
Får du alltså inte rullande kok på 22l, med isolering OCH locket på? Isf kan inte plattan vara i närheten av 2kW...
I annat fall, koka med locket på/på glänt. Problemet löst.
I annat fall, koka med locket på/på glänt. Problemet löst.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
- kangarooster
- Torrhumlare

Plattan är på 2 kW enligt manual.
Jag var nog ganska otydlig. Med lock får jag rullande kok men så fort jag tar av locket småputtrar det.
Är där OK att ha locket på/på glänt?
Jag var nog ganska otydlig. Med lock får jag rullande kok men så fort jag tar av locket småputtrar det.
Är där OK att ha locket på/på glänt?
Absolut.
Det finns de som hävdar att man kan få problem med DMS om man kokar med locket på/på glänt, men aldrig någon som har några konkreta bevis för att så skulle vara fallet, bara gamla 'bryggarsanningar' som återupprepas. Däremot finns det folk som försökt forcera fram DMS genom att kyla ångan och återföra den till koket (detta genom att montera kylspiral direkt under locket) och inte kunde påvisa DMS.
Jag är själv rätt övertygad, att med dagens malt och med 60 minuters kok, behöver man nog anstränga sig om man ska få DMS problem.
Det är i vart fall bättre att koka med locket på glänt och få ett rullande kok, än utan och att det bara sjuder.
Edit: Nu är det säkert nån som kommer att hävda att DMS minsann är busenkelt att råka ut för, även med 60+ minuters kok, men isf får vi helt enkelt 'agree to disagree'.
Det finns de som hävdar att man kan få problem med DMS om man kokar med locket på/på glänt, men aldrig någon som har några konkreta bevis för att så skulle vara fallet, bara gamla 'bryggarsanningar' som återupprepas. Däremot finns det folk som försökt forcera fram DMS genom att kyla ångan och återföra den till koket (detta genom att montera kylspiral direkt under locket) och inte kunde påvisa DMS.
Jag är själv rätt övertygad, att med dagens malt och med 60 minuters kok, behöver man nog anstränga sig om man ska få DMS problem.
Det är i vart fall bättre att koka med locket på glänt och få ett rullande kok, än utan och att det bara sjuder.
Edit: Nu är det säkert nån som kommer att hävda att DMS minsann är busenkelt att råka ut för, även med 60+ minuters kok, men isf får vi helt enkelt 'agree to disagree'.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
man kan byta bottnar (med "man" så menar jag naturligtvis behörig elektriker...) i elcentralen från 10A till 13A då vanliga 1,5 mm2 kablar klarar det. På 13A går det att köra humles doppvärmare.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
-
mattias hellstrom
- Helmaltsbryggare

Vi kör Biltema grilltändare och en jordfelsbrytare. Om du har för lite kräm i köket så går det säkert att lösa med skarvsladd.
- kangarooster
- Torrhumlare

Tack för alla svar.
Själva spisen är kopplad till 20 A, så jag behöver ingen skarvsladd. Övriga uttag i köket ligger på en 10 A grupp. Jag kan visserligen använda 20 A gruppen för att koppla in humles värmare, men då måste jag skarva och hålla på (det verkar som att kabeln är dragen från elcentralen direkt in i spisen) vilket jag vare sig får eller vill.
Jag kommer nog testa en gång med locket på glänt. Kommer vilket fall som helst köpa grilltändare+jordfelsbrytare för att påskynda uppvärmingen. Om jag nu använder grilltändaren under själva koket, går det bra att använda humlepåse då eller bränns den om den nuddar värmaren under ytan?
Själva spisen är kopplad till 20 A, så jag behöver ingen skarvsladd. Övriga uttag i köket ligger på en 10 A grupp. Jag kan visserligen använda 20 A gruppen för att koppla in humles värmare, men då måste jag skarva och hålla på (det verkar som att kabeln är dragen från elcentralen direkt in i spisen) vilket jag vare sig får eller vill.
Jag kommer nog testa en gång med locket på glänt. Kommer vilket fall som helst köpa grilltändare+jordfelsbrytare för att påskynda uppvärmingen. Om jag nu använder grilltändaren under själva koket, går det bra att använda humlepåse då eller bränns den om den nuddar värmaren under ytan?
Jag använder doppvärmaren från Humle med endast 10 ampere säkring. Så länge den är täckt med vätska så går det bra, men om man lyfter upp den löses säkringen ut.
Jonel
Jonel
Sluta med det genast! Grilltändare innehåller nickel vilket är onyttigt/kan ge allergi etc.mattias hellstrom skrev:Vi kör Biltema grilltändare och en jordfelsbrytare. Om du har för lite kräm i köket så går det säkert att lösa med skarvsladd.
Köp en doppvärmare istället! Jag vet att jag rekommenderat grilltändare tidigare men jag skyller på okunskap i yngre dagar...
Jag har fått DMS vid ett endaste kok någon av de första 2-3 ölen jag gjorde. Numera har jag huva med ganska litet bortkok (4-5l på 60l-bacther) på 60 minuter. Kör aldrig längre än 60 min ens med extraljus pilsnermalt. Snabb nerkylning kanske hjälper mig men ingen DMS alls i mina öl.
- kangarooster
- Torrhumlare

Tack för varningen. Kan du rekommendera en doppvärmare runt 500 W? Den humle säljer är för kraftig. Tänkte använda den som komplement till spisen nämligen (kör BIAB så jag behöver ändå använda spisen).Lindh skrev: Sluta med det genast! Grilltändare innehåller nickel vilket är onyttigt/kan ge allergi etc.
Köp en doppvärmare istället! Jag vet att jag rekommenderat grilltändare tidigare men jag skyller på okunskap i yngre dagar...
Det finns en uppsjö på Ebay av varierande kvalité. Jag har inte använt någon själv dock men vet att det finns i alla storlekar, styrkor och mer termostat.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Om man ändå är orolig för DMS så borde det väl räcka långt att luta locket lite så att kondensen rinner av utanför kärlet?