Någon som provat "Smoked cherry malt" från Briess, och som vet hur mycket som ger balans?
Jag har ca 15% rökmalt (se recept/bild)
)Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

)

Beror på vad man gillar. I den mängden skulle det bara bli knäckebröd för mig. 5-15% är nog mer lagom. Men som sagt är det väldigt olika vad man uppskattar i en öl.joelholmquist skrev:Smart med 50/50 modellen för mixning, Weinkeller btw. Man får ju mer kontroll då ja
Ja ambermalten är faktiskt ny för mig också.
Tror du den är för stor (eller bara tillsammans med rökmalten)?
Tänkte att den dels gav färg och "kakighet" som det står på humle.se
Men då jag faktiskt inte smakat och vet vad jag använder, blir det en liten chansning![]()

Will do! Buteljering på fredag [emoji3]joelholmquist skrev:Ok en "umpf"hoppas det är något positivt. [emoji1303]
Landers166: Hör gärna av dig när du provat din öl lagrad och buteljerad. Jag ska inte brygga denna förrän om två månader.

Buteljerade igår och provsmakade givetvis. Röksmaken är tydlig men tar absolut inte över. I mitt tycke så vill jag inte ha vare sig mer eller mindre då det ju var en rököl. Både humle och andra maltsorter får liksom också plats i upplevelsen eller hur jag ska beskriva.joelholmquist skrev:Ok en "umpf"hoppas det är något positivt. [emoji1303]
Landers166: Hör gärna av dig när du provat din öl lagrad och buteljerad. Jag ska inte brygga denna förrän om två månader.