Vad gick snett då, jo både OG och FG var oförlåtligt höga. Siktade på OG 1.077 och FG 1.019, men OG blev desvärre 1.055. FG får vi återkomma till senare...
Orsaken till lågt OG härleder jag till för hög mäskningstemperatur. Jag citerar mig själv från den andra tråden:
Vidare till mysteriet med FG. Jag primade genom att hälla sockervatten i botten på ett andra jäskärl till vilken jag också hävertade min öl. I samma veva tog jag FG och såg till min bestörtning den ligga på 1.045! Tilläggas bör också att jag låtit jäsningen äga rum i 3,5 vecka, varav sista dagarna var något av en kallkrasch vid 4-5 grader. När jag däremot påbörjar flasktappning och får för mig att mäta FG en gång till så visar hydrometern 1.027. Kan 7 g socker/l påverka så mycket, dessutom tycker jag det borde öka med tillsatt socker?Mitt OG blev tyvärr rejält lägre än planerat. Enligt beräkningarna borde jag ha landat på >1.07, men mitt uppmätta OG vid rumstemp låg på 1.059. Orsaken torde ligga i mäskningtemperaturen som under stora delar av mäskningen var på tok för hög, bortåt 75 C. Mitt problem var att vattnet under mäskpåsen höll en betydligt högre temperatur och när jag rörde om i malten, där min termometer låg, steg även maltblandningens temperatur med flera grader. Jag lade även till ca 1l kallt vatten, tills kastrullen var fylld till bredden, men temperaturen var fortfarande för hög. Kanske borde ha kört med is istället.
...
Några tips på förbättringar till nästa gång? Ett problem är nog att jag försöker brygga största möjliga volym med min kastrull vilket resulterar i att jag inte har några marginaler. Dessutom blir mäskningen otymplig med en kastrull som nästan har ytspänning. Jag skulle även gärna höra tips exakt på hur andra går tillväga i början av påsmäskningen, dvs vid vilken temp sänker ni ner påsen, när tillsätts malten, osv.
Vad gjorde jag fel? Beror allt på den höga mäskningstemperaturen? Hade jag fått bättre utjäsning med förkultur eller jästnäring?
Alla former av goda råda och tips välkomna!