Ert bästa förbättringstips?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Sawbones79
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sawbones79 »

Efter 25 helmaltsbatchar börjar jag nå punkten där jag inte producerar odrickbara öl, och med jämna mellanrum åstadkommer jag något riktigt mumsigt, ale såväl som lager. Det har fått mig att fundera på "nästa steg" i bryggningen och hur man utvecklas som hembryggare. Därför skulle jag vara nyfiken på vilka åtgärder ni har tyckt givit det största utbytet vad gäller att producera godare öl, eller att utvecklas som bryggare.
För mig är något av det nyttigaste jag gjort att brygga SMaSH-öler (en pilsner och en mild, hittills), eftersom det ger utrymme att fokusera på processen och gör det enkelt att spåra smaker (och felsmaker) i ölet.
Vilka är era aha-upplevelser? Recept, metoder, litteratur, filosofi?
Drick upp din öl! Tänk på de stackars nyktra barnen i Indien!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Ert bästa förbättringstips?

Inlägg av Drake »

En jäskyl!
Användarens profilbild
Sawbones79
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sawbones79 »

Drake skrev:En jäskyl!
Jag har bara kört temperaturkontroll på mina lageröler hittills, men nu blir det nog noggrann kontroll även på de överjästa framledes.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag har nog aldrig upplevt att en enskild åtgärd har gett en tydlig förbättring. Däremot har en inriktning/strategi/filosofi utkristalliserats under åren: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... osofi.html

Det är alltså något som jag tycker passar mig, och det passar säkert inte alla, men kanske kan man hitta något tankeväckande där.

Annars håller jag med Drake om att temperaturkontroll är bra. Själv har jag inte plats med jäskyl, utan förlitar mig på min källare där jag får anpassa vad jag brygger till temperaturen som varierar från 15 C på vintern och 25 C på sommaren.

Allt som motverkar oxidering är också högprioriterat.
Användarens profilbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av J Andersson »

Att få någorlunda koll på vattenbehandling är den åtgärd som gett den enskilt största förbättringen för mig, men då är det främst att vissa öltyper gått från odrickbara till goda.

Annars är det mer inkrementella små förbättringar som främst kommer från att man kan förlita sig mer och mer på egen erfarenhet och mindre på vad ett bryggprogram säger när man formulerar sina recept.
mattias hellstrom
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av mattias hellstrom »

1. är jäskyl, helt fantastisk bra smakhöjare.
men eftersom det redan är nämnt så tar jag en till.

2. splitbatch med experiment på väldigt många batcher, på extrema experiment bara några liter så att det inte kändes som att man riskade väsentlig del av huvudbatchen. Jäst olika varmt, jäst med olika jäst, sockrat upp extremt, slarvat med hygienen, varierat humlen, etc. Detta har vi lärt oss massor av.
Det är ju mäsk och kok som tar tid, resten går ju fort så om man kan få två öl istället för ett på nästan samma tid så är det inte så svårt att välja.
En kul variant för att göra flera "singelhop" på samma kok är att bara koka bitterhumlen (stör inte smakhumlen så den räknas inte), sedan tippa upp kokhet vört på isolerade jäskärl med 20m-humlegiva i, sedan peta i mer humle som 0m-giva när tempen sjunker mot 80C (lite farligt är det att inte kyla med spiral men oftast så går det bra)
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

När jag började klarna ölen med gelatin så höjde sig mina öl en hel del tycker jag! Framför allt när man bjuder på eller ger bort hembrygderna, då "vanligt folk" ofta uppskattar en klar öl eftersom den ser ut som en köpt. Folk blir mindre tveksamma.. ;)

Det känns även bättre för mig som bryggare då jag upplever att slutresultatet ser proffsigare ut.
Användarens profilbild
Sawbones79
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sawbones79 »

Håller helt med om gelatinet, det är verkligen en enkel förbättring att göra!
Någon annan som vill dela med sig av tips?
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Jag har inte bryggt så mycket öl men otaligt annat och jag får nog säga att byta gamla slangar och tvåstegs rengöring typ pwb, skura, skölja och saniclen ger mindre osmak.
Användarens profilbild
Sawbones79
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sawbones79 »

ekstedt skrev:Jag har nog aldrig upplevt att en enskild åtgärd har gett en tydlig förbättring. Däremot har en inriktning/strategi/filosofi utkristalliserats under åren: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... osofi.html

Det är alltså något som jag tycker passar mig, och det passar säkert inte alla, men kanske kan man hitta något tankeväckande där.

Annars håller jag med Drake om att temperaturkontroll är bra. Själv har jag inte plats med jäskyl, utan förlitar mig på min källare där jag får anpassa vad jag brygger till temperaturen som varierar från 15 C på vintern och 25 C på sommaren.

Allt som motverkar oxidering är också högprioriterat.
Kul att läsa din filosofi! Själv har jag en tendens att vara "ute och slira" mer vad gäller receptdesignen, men ju mer jag brygger desto mer inser jag att de klassiska stilarna följer ett stramt regelverk av en anledning. Det är lätt att bli inspirerad till att brygga en imperial stout med belgisk jäst, nya zeeländsk humle och smaksättning med chipotle och daim, men mina riktigt misslyckade öl stammar främst ur att jag inte lärde mig reglerna innan jag började bryta mot dem.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Fatanläggning och kunna tappa på flaska via mottrycksfyllare har höjd kvalitén för mig. Ölen smakade redan bra men nu har upplevelsen ökat. Skönt att slippa ge en instruktion när man ger bort öl.
Användarens profilbild
Sawbones79
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sawbones79 »

Patrik-b skrev:Fatanläggning och kunna tappa på flaska via mottrycksfyllare har höjd kvalitén för mig. Ölen smakade redan bra men nu har upplevelsen ökat. Skönt att slippa ge en instruktion när man ger bort öl.
Ja, att gå till partyfat har gjort processen bra mycket roligare för mig med. Kör med flexitap, sytråd o picnickran och får definitivt "fatölskvalitet" på ölen. Dessutom är det skojigt att ta med på fest! Håller f.n. på att bygga ut hela konceptet
till en kegerator med dubbeltorn, för en ännu större pubkänsla.
Daddybrewer
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Daddybrewer »

Bättre kontroll av mäsk temp, var inte så noggran med detta i början, resulterade i lite för höga temperaturer med högt fg som resultat.
Användarens profilbild
Sawbones79
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sawbones79 »

På tal om mäskning måste jag säga att dekoktionsmäskning har lärt mig en hel del om bryggprocessen, och resulterat i riktigt god öl (notera dock att jag inte har prövat samma recept med infusions- resp dekoktionsmäskning, så om det har avgörande betydelse för smaken kan jag inte direkt säga något om). Dessutom undelättar det lakningen i mitt hink i hink"-kärl enormt.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Braumeistern - tyvärr får jag väl tillägga.
Inte så kul att ge iväg ett tips på 15 lök. Men att slippa funderingarna kring likformighet för mäskningen är en väldigt bra standardisering, menar jag. Man kan väl inte säga att man minskar felkällorna, men de beter sig antagligen likadant varje gång.

Om man ska skala ner budgeten så var steget innan också bra, Testo-108-termometern. Noggrann.

Partyfat är en annan höjare. (prioriterade BM före fat, så nästa projekt blir fat)

//karl
Skriv svar