Stout från helvetet

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Stout från helvetet

Inlägg av Glugg »

"Kan du ha blandat ihop havre och kakao!?"
Jag utbbrast i ett spontant gapflabb. :-D

Själv har jag noll intresse av en 14 procentig båttjära men en rolig tråd den här.
Lycka till till trådskaparen.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Re: Stout från helvetet

Inlägg av Kenneth »

Drake skrev:Men du har väl inte gjort öl på 100% peat smoked malt??
Nej, men inte på grund av avsaknad av enzymer utan på grund av att jag inte gillar torvrökta öl.
Härliga tider, strålande tider :)
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Kenneth skrev:Nej, men inte på grund av avsaknad av enzymer utan på grund av att jag inte gillar torvrökta öl.
Även om du hade gillat torvrökta öl så hade du inte gjort det. Det blir nämligen inte drickbart. Den torvrökta malten är potent.

Jag antar att du inte skulle vilja göra en öl på 100% gotländsk rökmalt heller.....

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
hembryggt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av hembryggt »

>Vet inte vad du har fått detta ifrån. Men havre innehåller inget fett. Kan du ha blandat ihop med med någon annat som kakao?

>Här har du samtliga faktorer som påverkar skumkronor:
>http://fearwolf.blogspot.com/2015/02/bryggning-faktorer-som-paverkar.html

Havre innehåller ca 7% fett, vilket är rätt mycket mer än inget fett. Korn brukar ligga på 2-3% fett, och i färdig malt något lägre. Fetthalten i havre är således bra mycket högre än i kornmalt.

/Erik
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

aenima skrev: Jag antar att du inte skulle vilja göra en öl på 100% gotländsk rökmalt heller.....
/Peter
Har druckit gotlands-dricku gjort på 100% gotländsk rökmalt.
Det var inte någon vidare trevlig upplevelse :shock:
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Havregryn som jag tänkt använda (ICA's) innehåller 7 gram fett per 100 faktiskt. Har rostat den lite dock, ska tydligen vara bra =) Kan kolla lite var jag läste det om du är vill.

Ska även "torrhumla" den med gul chilli och hörde från en "säker" källa att röd thai curry i den ska vara grymt (nu jävlar)

Här är det uppdaterade receptet, dock utan tillsatser.

Bild

Tror faktiskt inte att all den här rökmalten kommer få den att smaka tjära, det blir så mycket att smakerna "försvinner".

Litet experiment är det allt, vi får se! :D
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Ska bli riktigt kul att följa detta! :lol:
Jag har en stor burk med Naga Bhut Jolokia hemma. Med tanke på hur starka dom är (1 miljon scoville, vilket är 400 gånger mer än i tabasco) så kommer dom att räcka i 4000 år för mig så du kan få merparten. Då jävlar händer det nog grejer och kanske, kanske blir man så avdomnad att man inte känner röksmaken. Men jag tvivlar. :wink:
Oscar25
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Oscar25 »

Alltid kul när någon försöker sig på extrema saker. Skulle dock ha gjort en mindre batch, onödigt att koka 25l tjära!

Ser fram emot resultatet!
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Delar med en kompis som också brygger, så det blir bara 12.5 liter skit om vi misslyckas :p
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Om det skulle bli "odrickbart" så ställ undan det och låt det lagras i ett år eller så.
Ibland händer mirakel om man låter extrema öl lagras.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Räknar med minst 3-4 månaders lagring innan den blir drickbar, tror dock att den blir grym efter 6. Sen är detta en öl som man inte dricker mycket av, så att den kan hinna bli över året är inte ömöjligt.
Vaskning blir det inte, oavsett om det smakar bäver, som du säger Kenneth, då blir den nog bra efter ett år :D
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Tänkte bara uppdatera "bryggloggen" är med en bild bland annat.

Bryggningen gick bra, flödeslakade mäsken. Blev egentligen lite för mycket preboil. Vi kunde ha haft bättre koll på mängden, men det var inte så lätt efter ett bar bärs i systemet :)
Planerad mängd var 26l på 1144, men hamnade på 30l färdig öl efter kok på 1127. Silningen var relativt smärtfri tack vare en halvbra whirlpool.
Pitchade en rätt hyffsad mängd jäst av typen Scottish Ale. Planen var att få 600+ miljarder celler men tror inte vi fick ihop såpass mycket med förkulturen.

Jäsningen kom igång bra redan efter runt 10h, men efter 24 timmar så jäste den så våldsamt att det var en stadig ström av co2 genom röret.
Här på bilden syns hur högt den skummade under den mest intensiva delen där temperaturen även steg till 28 grader!
Kylde rummet en aning under dagen för att få ner tempen lite och nu ligger den på 25grader och jäser stadigt.

Bild
Senast redigerad av Rocksolid den måndag 2015-12-07 21:26, redigerad totalt 1 gång.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

28 grader??? Den där kommer man att få skallebank av! :lol:
Har ni provsmakat ännu?
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Smakade den när den var färdigkokt och kyld. Och som jag trodde så smakade den nästan "inget" rök. Det är definitivt ingen båt tjära som man skulle kunna gissat. Den kommer att bli brutal :)
Drake skrev:28 grader??? Den där kommer man att få skallebank av! :lol:
Har ni provsmakat ännu?
Mmm 28 grader, har aldrig haft en öl som jäst upp sig så varmt. Vet inte vad det kommer få för konsekvenser, troligtvis inga eftersom det är en så smakrik stout :lol:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

2,5 kilo vanlig rökmalt och 3 kilo torvrökt malt och den smakar inte rökigt??? :?
Jag hade 600 gram gotlänsk rökmalt i min senaste porter och det blev en markant röksmak/doft.
Skriv svar