Torrhumling med muttrar som tyngd
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Torrhumling med muttrar som tyngd
Hallå,
Har hittat rostfria & syrafasta muttrar jag tänkte använda som tyngder i humlepåsarna vid torrhumling.
Tror ni det kommer funka eller kan ölen smaka mutter sen..?
Har hittat rostfria & syrafasta muttrar jag tänkte använda som tyngder i humlepåsarna vid torrhumling.
Tror ni det kommer funka eller kan ölen smaka mutter sen..?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Torrhumling med muttrar som tyngd
Hur smakar mutter?
Tipset är väl att koka dom några minuter för att dra ur ev muttersmak innan du använder dom som tyngder.
Tipset är väl att koka dom några minuter för att dra ur ev muttersmak innan du använder dom som tyngder.
-
mattias hellstrom
- Helmaltsbryggare

Syrafst blir bra. Vi har skruvar. Bada dem i PBW eller liknande för det kan vara svårt att få invändiga gängor rena eller ens inspektera dem.
Jag gillar glaskulor (spelkulor), köpte ett gäng på barnens hus (lösvikt).
Lättare att hålla rena.
Lättare att hålla rena.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Samma här, har 20 glaskulor modell större som tyngder. Annars funkar whiskeyglas med tjock botten eller liknande bra.
Vanliga rostfria skedar funkar bra. Har inte märkt någon skedsmak hitills. 
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Jag slutade med påsar för ett tag sen men skedar använde jag mig av flera gånger, funkade fint.
Fråga:
Hur gör ni med påsarna inför tappning, tar ni upp dem någon dag före tappning för att undvika humlegrums i ölet?
Själv kör jag pellets rakt ner 5-7 dagar, kallkrasch/gelatin där all humle hamnar på botten och har aldrig upplevt det som något problem, fördelar/nackdelar med humlepåsar någon?
Hur gör ni med påsarna inför tappning, tar ni upp dem någon dag före tappning för att undvika humlegrums i ölet?
Själv kör jag pellets rakt ner 5-7 dagar, kallkrasch/gelatin där all humle hamnar på botten och har aldrig upplevt det som något problem, fördelar/nackdelar med humlepåsar någon?
Jag tänkte ta upp påsarna innan kallkraschning.
Har köpt syrafasta muttrar & hoppas det blir bra. Använder humlekottar vilka har en avsevärd flytförmåga, tror pellets kräver mindre tyngder. Vid 100 g Humlekottar i jäsdunken utan påse & tyngd tror jag lejonparten flyter runt på ytan och knappt kommer i kontakt med biran.
Har köpt syrafasta muttrar & hoppas det blir bra. Använder humlekottar vilka har en avsevärd flytförmåga, tror pellets kräver mindre tyngder. Vid 100 g Humlekottar i jäsdunken utan påse & tyngd tror jag lejonparten flyter runt på ytan och knappt kommer i kontakt med biran.
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

En nackdel som jag tycker mig ha märkt är att man måste ha mer humle i för att få samma tryck i humlesmaken. Det verkar som att man får bättre smakutbyte av att hälla pelletsen rakt i tunnan.Danisch skrev:Fråga: