Tallbarr-DIPA med barrträdskarraktär
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Tallbarr-DIPA med barrträdskarraktär
Hej
Tänker ge mig på en single hop, simcoe, en humlesort som jag varit nyfiken på länge. Lockas av smakegenskaper som går åt tall/skog/citrus.
Frågan är om jag går för långt med att bara köra på simcoe eller om jag borde blanda i lite citra/cascade för att jämna ut den eventuellt brutala beska/tallbarrsmak som en ren simcoe-IPA skulle kunna ge?
Torrhumla? Skippa bittergiva? Kom med förslag och idéer till denna IPA som jag vill ska vara riktigt frisk och karaktärsfull!
Tänker ge mig på en single hop, simcoe, en humlesort som jag varit nyfiken på länge. Lockas av smakegenskaper som går åt tall/skog/citrus.
Frågan är om jag går för långt med att bara köra på simcoe eller om jag borde blanda i lite citra/cascade för att jämna ut den eventuellt brutala beska/tallbarrsmak som en ren simcoe-IPA skulle kunna ge?
Torrhumla? Skippa bittergiva? Kom med förslag och idéer till denna IPA som jag vill ska vara riktigt frisk och karaktärsfull!
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Re: Tallbarr-DIPA med barrträdskarraktär
Jag bryggde en simcoe single hop för 10 dagar sen. Verkar lovande men jag har inte testat den kolsyrad än.
http://lillalugnets.se/2015/09/12/brygg ... imcoe-ipa/
http://lillalugnets.se/2015/09/12/brygg ... imcoe-ipa/
Återkom gärna med resultat här eller via PM!
- Weinkeller
- Maltrostare

Det går utmärkt med bara Simcoe. Men överdriv inte torrhumlingen för då kan det bli lite mycket av det goda. En fin kompanjon till Simcoe tycker jag är Citra eller någon annan humle med fruktig/tropisk karaktär.
Jag bryggde också en Single hop med Simcoe för 3 dagar sen. Mitt humleschema ser ganska annorlunda ut jämfört med Jonas här. Återkommer med resultat om ett par veckor 
Jag har planerat 5g/l, anses det väl mycket för simcoe?Weinkeller skrev:Det går utmärkt med bara Simcoe. Men överdriv inte torrhumlingen för då kan det bli lite mycket av det goda. En fin kompanjon till Simcoe tycker jag är Citra eller någon annan humle med fruktig/tropisk karaktär.
- Weinkeller
- Maltrostare

Beror lite på övriga attribut, men 5g/l är nog inga problem men med vissa sorter kan faktiskt less vara more så att säga. Kombinerar jag Simcoe låter jag den stå för ca 1/3 av totala torrhumlingen tex.
Humleschemat jag använt mig av ser ut som följer:
@60: 10 g
@20: 20 g
@5: 25 g
@0: 45 g
Tilltänkt 60 g torrhumling.
12 l batch. Ville få en IBU runt 60 med vikt på sena givor.
@60: 10 g
@20: 20 g
@5: 25 g
@0: 45 g
Tilltänkt 60 g torrhumling.
12 l batch. Ville få en IBU runt 60 med vikt på sena givor.
En idé kan annars vara att helt skippa givorna under koket och istället köra det som kallas first wort hopping (fwh) (i brist på bättre uttryck på svenska) och sen därtill torrhumling. Upplever en mildare beska, lite rundare, lite trevligare (dock inte gjort på dipa, bara vanlig ipa). vi har då beräknat IBU-tillsatsen motsvarande t=20. Funkat.
det kan vara något som iallafall är värt att kolla upp.
mvh
det kan vara något som iallafall är värt att kolla upp.
mvh
Vilka andra humlesorter är aktuella om man vill ha karaktär av tallbarr?
chinook är bra för tallbarr och kåda
- Weinkeller
- Maltrostare

Columbus, Southern Cross är två andra.
Chinook/Simcoe låter som en idé!
Sedan är det här med hur den ska humlas, torrhumling kommer det bli! Jag och niklas_n har pratat om att skippa bittergivan. Alltså ingen 60min giva alls.
Lägger all humle på 20/5 min giva samt tillsätta en del i whirlpool.
Sedan är det här med hur den ska humlas, torrhumling kommer det bli! Jag och niklas_n har pratat om att skippa bittergivan. Alltså ingen 60min giva alls.
Jag fick en sån där aha-upplevelse när jag smakade min senaste IPA, i negativ bemärkelse. Beskan var oerhört sträv och smaken var väldigt gräsig. Tråkigt tyckte jag eftersom det var själva motsatsen mot vad jag ville åstadkomma - humlejuice! Jag hade haft i en bittergiva vid 60 minuter och sen bara kört en massiv torrhumling. Tydligen, efter lite läsning, är det här ett skolboksexempel på hur man gör fel om man vill maxa de aromatiska kvalitéerna och hålla tillbaka de gräsiga och sträva. Om är ute efter humlejuice bör man nog ha i humlen de sista 30 minuterna och torrhumla med måtta. Om humlen kokar i 15 minuter neutraliseras tanniner dvs gräsighet. Bara lite tankar på vägen. Nu ville ni ju ha tallbarr så ni kanske ska köra mer som jag gjordeOscar25 skrev:Chinook/Simcoe låter som en idé!
Min blogg: http://alnemar.com
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Min IPA blev väldigt bra, otroligt klar i vätskan av någon anledning. Torrhumlade mycket och hade dessutom havregryn i mäsken, borde bli disigare (jag gillar disigt).
-
pettersson80
- Torrhumlare

+1Jonas Johnsson skrev:Min IPA blev väldigt bra, otroligt klar i vätskan av någon anledning. Torrhumlade mycket och hade dessutom havregryn i mäsken, borde bli disigare (jag gillar disigt).
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!