Maris Otter Pale Malt vs "vanlig" pale malt
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Maris Otter Pale Malt vs "vanlig" pale malt
Hej, tänkte göra ett recept där det ska vara Maris Otter Pale Malt, men eftersom jag har en massa "vanlig" pale malt hemma tänkte jag använda den istället. Hur kommer det påverka resultatet, hur skiljer de två maltsorterna sig åt?
Re: Maris Otter Pale Malt vs "vanlig" pale malt
Utan att ha gjort nått vetenskapligt test så kan jag inte påstå att det var så väldigt stor skillnad på mina ale jag bryggt med malt från Viking malt mot Maris otter, skulle tro att den största skillnaden är placeboeffekt.
Så kan det mycket väl vara.niklas_n skrev:Utan att ha gjort nått vetenskapligt test så kan jag inte påstå att det var så väldigt stor skillnad på mina ale jag bryggt med malt från Viking malt mot Maris otter, skulle tro att den största skillnaden är placeboeffekt.
Var in till Vårby vin i Masmo för ett par dagar sedan där dom har smakprover på deras malt och och provsmakade och jag tyckte det var jättestor skillnad på smaken av MO och vanlig PA-malt. Vet tyvärr inte vilken PA det var eller var den kom ifrån.
Om det sedan blir någon skillnad i ölen är väl kanske en annan sak, har för liten erfarenhet att avgöra det. Men en av mina godaste öl hittills var gjord med enbart Maris Otter som basmalt.
Om det sedan blir någon skillnad i ölen är väl kanske en annan sak, har för liten erfarenhet att avgöra det. Men en av mina godaste öl hittills var gjord med enbart Maris Otter som basmalt.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag har bara använt MO tills nyligen då jag provade Golden Promise. Jag tyckte det var stor skillnad, men konfirmations-bias är ju en enorm kraft att räkna med. Kan bara säga att jag upplevde GP mycket "renare" i smaken än vad mina öl varit hittills.
Den eventuella skillnad jag har fått för mig är att den ska ge en lite brödigare maltsmak, lite åt münchner-hållet. Maris otter anses allmänt vara en lite mer högkvalitativ kornsort.
Det handlar alltså både om att det är en annan kornsort men även om en annan mältning.
Som kuriosa betyder maris otter havsutter på latin för den som inte kände till det.
Det handlar alltså både om att det är en annan kornsort men även om en annan mältning.
Som kuriosa betyder maris otter havsutter på latin för den som inte kände till det.
Re: Sv: Maris Otter Pale Malt vs "vanlig" pale malt
Smaken skiljer sig mellan mälterierna sägs det ju, framförallt på specialmalter. Då jag primärt har använt weyermann och en del Fawcett är det inget jag kan styrka, har du gjort några experiment?ekstedt skrev:Det handlar alltså både om att det är en annan kornsort men även om en annan mältning.
Re: Sv: Maris Otter Pale Malt vs
Nej, jag kan inte med säkerhet säga att jag kan känna någon skillnad, men jag har tyckt mig känna mer brödighet med maris otter-malt.Bee skrev: Smaken skiljer sig mellan mälterierna sägs det ju, framförallt på specialmalter. Då jag primärt har använt weyermann och en del Fawcett är det inget jag kan styrka, har du gjort några experiment?
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Jag tycker det är stor skillnad, basmalten är trots allt större delen av maltgivan. Maris Otter har en väldigt karaktäristisk smak, åt det nötiga hållet. Det kan bli för mycket i min smak men är gott när det är balanserat och i rätt sorts öl.
Intressant att höra! Vilka stilar skulle du säga är rätt sorts öl? Eller rättare sagt när tycker du de passar med Maris Otter?fredrik.stahl skrev:Jag tycker det är stor skillnad, basmalten är trots allt större delen av maltgivan. Maris Otter har en väldigt karaktäristisk smak, åt det nötiga hållet. Det kan bli för mycket i min smak men är gott när det är balanserat och i rätt sorts öl.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Weinkeller
- Maltrostare

Maris Otter är ju Instant English! I mitt tycke för söt och nötig i en del sorter men underbar i andra, tex barleywine, skottar, bitters etc.
Intressant, även när jag frågade de som säljer både MO och annan pale malt får jag både svar som säger att det är en del skillnad , och svar att skillnaden är försumbar. Får väl prova själv helt enkelt....
Har upplevt stora skillnader om SO4/Cl balansen legat mot Cl, men knappt märkbart i öl med mycket humle.
- Weinkeller
- Maltrostare

Näe, ska man jämföra malt så görs det bäst i rena maltfokuserade öl. Även jästen kan maskera en del.Brewsnail skrev:Har upplevt stora skillnader om SO4/Cl balansen legat mot Cl, men knappt märkbart i öl med mycket humle.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Ja precis, brittiska maltiga stilar där nötigheten passar bra, t.ex. mild och brown ale. I mer karamelliga bitters kan det passa bra, i stramare mer humlebetonade öl tycker jag det kan krocka. Men det är min personliga smak förstås.Weinkeller skrev:Maris Otter är ju Instant English! I mitt tycke för söt och nötig i en del sorter men underbar i andra, tex barleywine, skottar, bitters etc.