Fat läcker vid kulkoppling

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Gocharlie
Delmäskare
Delmäskare

Fat läcker vid kulkoppling

Inlägg av Gocharlie »

Hej!

Jag har skaffat en fatanläggning. Kitet från MaltMagnus.

För fyra dagar sedan tappade jag upp öl på det och tryckte i kolsyra till ca 3 bar. När jag kopplar på kolsyran nu så visar mätaren 0,8 bar. Temperatur ca 6 grader.

Nu till problemet: När jag ansluter kulkopplingen för öl börjar det forsa öl ur fatet. Flödet kommer mellan röret som sitter på fatet och kulkopplingen. En öl i glaset ger två på golvet...

Jag testade att byta o-ringen på röret från fatet till en av de medföljande extra packningar som ingick i kitet men då gick det inte att ansluta kulkopplingen alls. Verkar som att den packningen är för tjock.

Jag är alltså helt grön på det här med fat så det är inte uteslutet att jag gör något generalfel när jag kopplar på. Är det meningen att man ska lyfta på manschetten för att öppna kulkopplingen och sedan trycka på den på fatet? Eller ska man bara trycka på den med kraft? Eller ska man kanske trycka i den extra packningen i kulkopplingen?

Förslag mottages tacksamt! :)
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Fat läcker vid kulkoppling

Inlägg av knox »

vad menar du med "röret" är det anslutningen på fatet eller är det stigarröret? Läcker det om du kopplar av ölkopplingen?
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ale Bundy »

Även jag har lite svårt att greppa vart det läcker. Men spontant känns det som du kanske satt kopplingarna fel >kolsyra-><-öl<?
Användarens profilbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CoinBeer »

Har också en koppling (svart) till ölen som läcker och jag tror det beror på att jag tvingat dit den på fel anslutning (gassidan). Har en annan som inte varit på fel ställe och den läcker inte.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Beroende på hur bra passning det är på ölkopplingen så kan det läcka vid fatet. Hade en kina koppling som kom med ett tappkranspaket, den läckte så om man råkade komma åt den från sidan. Den hade alldeles för stort passform och slöt inte tätt. Den kastade jag och ersatte med en ny från humlegården.
Gocharlie
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Gocharlie »

Stigaröret=den metall-rör-stump som är fäst i fatet och som man sätter ölkopplingen på?

Det läcker endast med ölkopplingen på. Jag fick en vit och en svart koppling med kitet och använder den vita till kolsyran och den svarta till ölen.
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av knox »

Stigröret hänger ner under det du beskriver, vilket jag antar är denna http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... nf-beg-fat dvs hanen du sätter din kulkoppling på. Kontakta Maltmagnus och säg att du verkar ha fått en defekt kulkoppling, 99% säker på att det inte är några fel på ditt fat eftersom det bara läcker när du har satt på kopplingen på ventilen.
Gocharlie
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Gocharlie »

Bilden på länken var precis det jag syftade på med "metall-rör-stump" :)

Jag prövade nu att lägga en liten packning i kulkopplingen och sedan trycka den mot fatventilen. Då läcker det inte längre men den kopplar heller inte på utan jag måste hålla den nedtryckt med handen.
patryt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av patryt »

håller med knox, låter som en defekt koppling
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jag vet med nästan 100% säkerhet vad det är!
Den läcker pga. av att o-ringen är för liten (den på kopplingen). Ring Malt Magnus så får du nya på posten på "garantin" och tänk på att det kan bli lite tuffare att få på öl-kopplingen men med lite olja på ringen så funkar det.
// Jonas
Gocharlie
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Gocharlie »

Ok tack för all hjälp! Kollar med maltmagnus. Återkommer med ev lösning!
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Andreashaggstrom »

Jag gissar du köpt fatet utan gummihandtag i toppen? De medföljande packningarna är för små, men de borde ha skickat med två för utbyte? De är omöjliga att använda om du inte smörjer. Men med lite olja, vaselin eller liknande så får du på kulkopplingen utan problem och utan läckage.
Ärlans hembryggeri
Gocharlie
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Gocharlie »

Har inte hunnit pyssla med der i veckan. Inte hunnit prata med MM heller...

Men. Jag har funnit en lösning! Jag bytte plats på packningarna för öl-/kolsyraventilen och vips är det tätt. Mycket märkligt för med blotta ögat är de båda packningarna identiska...

Yes det är varianten utan gummihandtag.
jonker03
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jonker03 »

Köpte just MM:s fatkit och hade som flertalet problem med läckande öl- och kolsyrekoppling. Jag bytte till De medföljande o-ringarna, å jävlar vad man får vålda för att få på kopplingarna då, även om man smörjer, men tätt blire. Ska det va så?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
trashhead
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av trashhead »

Jag har problem med att den läcker på toppen. Någon som upplevt samma ?
Vad gjorde ni för att få det tätt ?

https://drive.google.com/file/d/0B5RQ47 ... sp=sharing
Skriv svar