"Omvänd" pant
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
"Omvänd" pant
Tänkte köpa några tombackar med flaskor till min kommande julöl. Är det någon som vet om det finns någon butik i Örebro som säljer backar med pantflaskor? ICA i Karlskoga ville inte kränga några backar med tomflaskor.
Re: "Omvänd" pant
Jag har gått över till att köpa en back lättöl. Då kan man välja och plocka ut en nya flaskor. Blir lättare rengöring samt snygga flaskor som håller en grym kvalitet. Lär inte vara så många år kvar de finns lika bra samla på sig ett stort lager.
Re:
Känns bara lite lyxigt att köpa 8 backar och vaska, har inte tid att dricka upp dem då jag tänkte tappa upp i helgen.Patrik-b skrev:Jag har gått över till att köpa en back lättöl. Då kan man välja och plocka ut en nya flaskor. Blir lättare rengöring samt snygga flaskor som håller en grym kvalitet. Lär inte vara så många år kvar de finns lika bra samla på sig ett stort lager.
Håller med då är det nog enklare och billigare med bara glasen. Bör gå i alla affärer. Säger de nej är de bara slöa. De kan slå in det i kassan. Säger de nej be att få prata med personens chef.
Jag skulle också köpt nya backar, man vet aldrig vad folk gjort med sina tomflaskor. Innehåller flaskorna fortfarande bra öl så finns ju inga mikroorganismer som kan ställa till det och så, plus att det är väldigt roligt när folk undrar vad man är för idiot när man står och väljer ut lättöl =)
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
"Omvänd" pant
Fast betänk den tiden du sparar på att inte behöva diska och desinficera, det är lätt det bästa valet i min mening.
Även om jag redan har tomflaskor hemma skulle överväga det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re:
Jag måste ju ändå lägga flaskorna i varmvatten för att få bort etiketten, kan hälla i lite pbw och vaska runt. Det extra steget blir att skölja bort pbwn, och eventuellt diska dem invändigt men det brukar 5 sekunder med en flaskborste monterad på skruvdragaren fixa.svensson.lu skrev:Fast betänk den tiden du sparar på att inte behöva diska och desinficera, det är lätt det bästa valet i min mening.
Spännande... jag hade samma problem med ICA Maxi i Häggvik men åkte över till Coop... de hade inga som helst problem att sälja panten, 3 blåbackar, tror det var 41:-/st.niklas_n skrev:Tänkte köpa några tombackar med flaskor till min kommande julöl. Är det någon som vet om det finns någon butik i Örebro som säljer backar med pantflaskor? ICA i Karlskoga ville inte kränga några backar med tomflaskor.
Jag tror det handlar om att de inte vet hur man ska sälja den...
// Jonas
Coop alltså... ska testa dem.Falkens skrev: Spännande... jag hade samma problem med ICA Maxi i Häggvik men åkte över till Coop... de hade inga som helst problem att sälja panten, 3 blåbackar, tror det var 41:-/st.
Jag tror det handlar om att de inte vet hur man ska sälja den...
Patrik-b: Inte alla kan slå in det i kassan. "Produkten" måste läggas in med moms mm i systemet om inte räknenissarna ska komma och klaga. Jobbar på ICA och har fått frågan några ggr. Själv säger jag till chefen att jag snor några backar och ger han en öl eller två när jag har några över.
Konstigt att det går för vissa och inte för andra... Som jag skrev innan, jag sa bara till Coop Häggvik att jag bryggde själv och behövde tomglas. Han kollade vad den kostade och sålde den som "övrigt" eller vad den nu kallades.Grayscale skrev:Patrik-b: Inte alla kan slå in det i kassan. "Produkten" måste läggas in med moms mm i systemet om inte räknenissarna ska komma och klaga. Jobbar på ICA och har fått frågan några ggr. Själv säger jag till chefen att jag snor några backar och ger han en öl eller två när jag har några över.
// Jonas
-
beardedrabbitbrewery
- Torrhumlare

- Kontakt:
Re: Sv: "Omvänd" pant
Varmvatten för etiketten ja, men du behöver ju inte ha öppnat ölen för det. Sedan bara öppna och hälla ut, inte behöver du diska de flaskorna (eller desinficera).niklas_n skrev:Jag måste ju ändå lägga flaskorna i varmvatten för att få bort etiketten, kan hälla i lite pbw och vaska runt. Det extra steget blir att skölja bort pbwn, och eventuellt diska dem invändigt men det brukar 5 sekunder med en flaskborste monterad på skruvdragaren fixa.svensson.lu skrev:Fast betänk den tiden du sparar på att inte behöva diska och desinficera, det är lätt det bästa valet i min mening.
Kanske finns det butiker som inte har det i kassan men tom min lilla Ica har det. Men brukar oftast köpa back med lättöl på Ica maxi då de har massa backar och flaskor. Går alltid att plocka ihop några backar med helt nya flaskor. Oslagbart pris och ölen går ju att dricka man behöver inte vaska.
Re: Sv:
Svårt att få till citeringen?beardedrabbitbrewery skrev: Varmvatten för etiketten ja, men du behöver ju inte ha öppnat ölen för det. Sedan bara öppna och hälla ut, inte behöver du diska de flaskorna (eller desinficera).
Visst kan jag köpa nya och slippa det steget, men jag behöver 8 backar och jag är inte jättesugen på att köpa öl för 400kr och vaska den. En timmes jobb som jag sparar 400kr på är rätt bra tycker jag hur som helst.
- assistredo
- Maltrostare

Du behöver inte hälla bort lättölet. Använd det istället för vatten när du mäskar 
Björn Petersson