Tog fram en jäst ur kylskåpet som jag inte bryggt med på någon månad. Visade sig att det låg en liten ljus fluffig boll och flöt ovanpå. Needless to say så skeppade jag den, den hade ändå gjort sitt.
Jag gissar att det är någon sorts mögelsvamp? Någon som sett något liknande förr?
Hinnjäst är det. Har fått det nån gång efter jäsning, ölet brukar gå att dricka men får en syrlighet som tar död på alla andra smaker. Dålig renlighet är anledningen till detta. Gjorde en Porter en gång för längesedan som drabbades, Smakade inte jättebra dock ett väldigt bra matlagningsöl
Jag kastade ut jästen, och jag har inte sett till detta i någon av ölen jag bryggt med denna jäst tidigare. Kan ju alltid hoppas att detta var en isolerad tillväxt. Borde jag kasta ut jäshinkarna?
Grindcrusher skrev:Jag kastade ut jästen, och jag har inte sett till detta i någon av ölen jag bryggt med denna jäst tidigare. Kan ju alltid hoppas att detta var en isolerad tillväxt. Borde jag kasta ut jäshinkarna?
Tror jag inte behövs. Rengör noga innan och efter användning. Och starsana(årets ord 2014) innan användning.
Troligen har du fått in mögelsporer från kylskåpet.