Valentin Cervisia

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Valentin Cervisia

Inlägg av Lindh »

Hej hej!

Vi har gjort ett ChampagneÖl som vi kallar Valentin Cervisia som vi är väldigt nöjda med och dessutom lagt mycket krut på hemsida och fotografering etc.
http://www.valentincervisia.com är platsen att läsa mer på. Skål!

Bild
AndersG
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Valentin Cervisia

Inlägg av AndersG »

Imponerande snyggt! Vad är planen? Kommer vi kunna handla detta på systemet, man blir ju väldigt sugen på att få smaka!

Anders
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag saxar ett svar jag skrev på ett annat forum för att förklara lite mer bakom projektet:
Vi är precis i uppstartsfasen så systembolaget dröjer nog ett tag. Första steget var att producera en bra produkt och ett koncept kring det hela. Nu har vi en bra första batch (eller Vintage som vi kallar det) som vi låtit en rad personer få smaka på samt lanserat hemsidan för att se vilket gensvar vi får innan vi tar nästa steg. Det som gör produkten till det vi kallar ChampagneÖl är hur den är tänkt att konsumeras och så klart smaken. Vi ville ha en maltbaserad dryck men inte en kopia av champagne eller vin för det fyller ju ingen funktion. Med relativt hög alkoholstyrka, champagnejäst, humlesorter etc har vi bryggt en öl vi tycker går att dricka istället för champagne dels för att vi själva ville ha en projekt att jobba med men även en produkt vi tyckte saknas på marknaden. Vi får se vart det landar...
Kostir
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Kostir »

Mycket imponerande!
Början på en ny era!
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Imponerande och spännande! Ge hit! ;)
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Om jag minns rätt hade Jacob Carlström och Niklas Stenlås ett mycket bra Champagneöl (Mon Dieu) på SM i Göteborg om det var någon här som smakade och kommer ihåg det. Jättegott och silver i Folkets val. Hittar inte receptet i databasen...
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag har hört talas om det men inte heller hittat något recept i databasen.
De verkar inte heller vara så aktiva på nätet med någon blogg eller liknande så jag får väl dra ett mail kanske och fråga om recept lite snällt =)
Pengan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Pengan »

Upptäckte detta först nu och blir nyfiken. Massor med frågor dyker upp...
Vad är det för sorts öl? Är det nåt som liknar Brouwerij Bosteels öl Deus?
Använder ni champagnejäst? Hur är humlingen?
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sebastian Berg »

Hur tillämpar du champagnemetoden?
Bild
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Vi håller på att justera texterna på sidan lagom till att Vintage No.2 börjar bli klar då det finns en del felaktigheter.
Från början var det tänkt att vi skulle degorgera alla flaskor men efter att ha sprutat iväg många flaskor insåg vi att det var för svårt alternativt kräver kolsyreis.
Skriv svar