Hej
Enligt boken Ölbryggning av Ekelin&Lundgren så har vetemalt medium i ensymer, vad nu medium är.
Enligt Homebrewtalk. com så kollade jag lite om vetemalten och fick detta: wheat malt has plenty of enzymes to convert itself
Så det skall gå att brygga på 100 %vetemalt, sen så kan det ju då bli strul med lakningen. Men använder du klippt steriliserad (kokt) halm i mäsken så skall du klara att laka 100 % vete.
Bo
Recepthjälp med betoning på hjälp
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Re: Recepthjälp med betoning på hjälp
Om det är så att man absolut vill brygga ett öl med hög halt av specialmalt (med låg/ingen diastatisk enzymkraft), så kan man till viss mån kompensera genom att använda s.k. enzymmalt.
Om man inte är anhängare av Reinheitsgebot kan man t o m använda tillskott av rent enzym...
Om man inte är anhängare av Reinheitsgebot kan man t o m använda tillskott av rent enzym...
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

Här brygger de med endast vetemalt: http://www.youtube.com/watch?v=JF6FkLqmqUk
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Sv: Recepthjälp med betoning på hjälp
Många källor anger att vetemalt har likadan eller större "Diastatic power" än kornmalt. Ett konkret exempel från Weyermanns maltspec för 2009: Hartongindex för pilsnermalt är 34-43, för pale wheat malt 33-46. Hartongindex anger hur mycket extrakt man får vid en given temperatur och procedur, vilket till stor del beror på hur mycket enzymer malten har. Det står också att Diastatic power är 200 för vetemalten men det är tyvärr inte angivet för pilsnermalten. Du behöver alltså inte någon annan basmalt så länge du kan hantera vetemalten i lakningen.
/Fredrik Ståhl, Frösön
/Fredrik Ståhl, Frösön
Jag bryggde till förra årets midsommar en öl på bara vete - då 50% vetemalt och 50% omältat vete. Effektiviteten hamnade inom det godkända intervallet, då det begav sig räknade jag ut att det skulle finnas nog diastatisk kraft för ungefär de här proportionerna (dvs dubbelt upp i vetemalten).
Ölet blev fö helt ok.
Ölet blev fö helt ok.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Sv: Recepthjälp med betoning på hjälp
Hade du i nåt för att förbättra lakningen, t.ex. risskal eller halm?bjolu340 skrev:Jag bryggde till förra årets midsommar en öl på bara vete - då 50% vetemalt och 50% omältat vete.
/Fredrik Ståhl, Frösön
Nej - jag bryggde med påse - BIAB. Kollade mina anteckningar och har inte noterat några problem. Dock låg effektiviteten faktiskt på 70% - annars brukar jag nog snarare ligga kring 80.