Projekt
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
BryggareBengtsson
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Projekt
Tänkte ta upp en gammal sysselsättning efter 20 års uppehåll...
Skulle vilja ha lite synpunkter på mitt kommande projekt.
Storleken på mäsknings- och kokgrytan kommer att vara ca. 70-75 liter maxvolym, dvs. lagom för två 30 liters fat.
Rostfri stomme
Kokgrytorna isoleras och kappslas
Två pumpar / el-uppvärmt med elpatroner, en på 2 kW och en på 6,4 kW... eventuellt tre st 2,2 kW i kokgrytan för jämnare styrning.
2 Lågnivågivare
Rördragning i 1/2" rostfritt med kulventiler
Två avsilningsfilter (Grov/Fin) / Plattvärmeväxlare
Någon som vet ett bra styrningsprogram till MAC med usb-interface?
Ett projekt som beräknas vara klart till hösten!
Skulle vilja ha lite synpunkter på mitt kommande projekt.
Storleken på mäsknings- och kokgrytan kommer att vara ca. 70-75 liter maxvolym, dvs. lagom för två 30 liters fat.
Rostfri stomme
Kokgrytorna isoleras och kappslas
Två pumpar / el-uppvärmt med elpatroner, en på 2 kW och en på 6,4 kW... eventuellt tre st 2,2 kW i kokgrytan för jämnare styrning.
2 Lågnivågivare
Rördragning i 1/2" rostfritt med kulventiler
Två avsilningsfilter (Grov/Fin) / Plattvärmeväxlare
Någon som vet ett bra styrningsprogram till MAC med usb-interface?
Ett projekt som beräknas vara klart till hösten!
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Re: Projekt
Jag antar att du gör rätt när du bygger, men för säkerhets skull så vill jag ändå säga att på skissen så sitter trevägskranarna fel.
Tänk att "foten" på trevägskranen alltid är aktiv sen väljer man om fluiden ska ut åt höger eller vänster.
Jag ritade lite kasst om din ritning. Trevägskranen symboliseras av de tre trianglarna, kulan med dess borrning symboliseras av det röda L-et.
Så vänster kran i ritad i cirkulationsläge, den vrids moturs 90grader när flödet ska till kokkärlet.
Höger kran är ritad i det läge när flödet kommer från mäskkärlet, den vrids 90grader medurs när koket ska cirkuleras.
Alternativt kan de två trevägskranarna ersättas av tre vanliga raka kulventiler. En på inflödet i botten av vardera gryta samt en på röret som går mellan grytorna så har du samma funktion.
Men det kan man ju välja mellan lösningarna utifrån pris(trevägskranar kan vara ganska dyra), estetiskt intryck, handhavande (tre vs två kranar), samt om man vill undvika onödiga 90-gradersböjar av förlustskäl under cirkulationen.
Men jag tror du kommer få en fin rigg när den är klar. Hoppas på fler bilder under byggets gång.
Tänk att "foten" på trevägskranen alltid är aktiv sen väljer man om fluiden ska ut åt höger eller vänster.
Jag ritade lite kasst om din ritning. Trevägskranen symboliseras av de tre trianglarna, kulan med dess borrning symboliseras av det röda L-et.
Så vänster kran i ritad i cirkulationsläge, den vrids moturs 90grader när flödet ska till kokkärlet.
Höger kran är ritad i det läge när flödet kommer från mäskkärlet, den vrids 90grader medurs när koket ska cirkuleras.
Alternativt kan de två trevägskranarna ersättas av tre vanliga raka kulventiler. En på inflödet i botten av vardera gryta samt en på röret som går mellan grytorna så har du samma funktion.
Men det kan man ju välja mellan lösningarna utifrån pris(trevägskranar kan vara ganska dyra), estetiskt intryck, handhavande (tre vs två kranar), samt om man vill undvika onödiga 90-gradersböjar av förlustskäl under cirkulationen.
Men jag tror du kommer få en fin rigg när den är klar. Hoppas på fler bilder under byggets gång.
/Eric
-
BryggareBengtsson
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Tack Erik!
Jag var i kontakt med en vvs:are inom processindustrin, han visade en kulkoppling som är borrad som en t-koppling... rätta mig om jag har fel, men det var så här han beskrev det för mig...
I annat fall är din 3-vägs koppling det normala!
Ja, jag kommer att fotografera byggets framskridande. Just nu är det bara planeringsstadiet och kostnadsberäkning.
Jag var i kontakt med en vvs:are inom processindustrin, han visade en kulkoppling som är borrad som en t-koppling... rätta mig om jag har fel, men det var så här han beskrev det för mig...
I annat fall är din 3-vägs koppling det normala!
Ja, jag kommer att fotografera byggets framskridande. Just nu är det bara planeringsstadiet och kostnadsberäkning.
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Ah, givetvis, jag var skadad av de kulkranar vi har på jobbet.
Men det är klart att det finns andra borrningar att välja på.
Men det är klart att det finns andra borrningar att välja på.
/Eric
-
BryggareBengtsson
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Nu börjar projektet ta form...
Har besökt ett bryggeri och snackat med en bryggmästarn, som kom med en del intressanta synpunkter.
För att kunna få en jämn kvalité och en volym som ändå är hanterbar, tyckte han att volymen bör ligga runt 200 liter färdig vört inför fermenteringen.
Med lite justeringar av skissen blir anläggningen en litet pilot-projekt som blir intressant att jobba vidare med.
Han gav mig ett värdefullt tips som utnyttjar årstiden vid produktionen/fermentering/lagring av ölen.
Kostnadsberäkningen bara i material kommer att hamna på ca. 22.000-25.000:- för ett pilot-bryggeri i 180 liters klassen.
Har besökt ett bryggeri och snackat med en bryggmästarn, som kom med en del intressanta synpunkter.
För att kunna få en jämn kvalité och en volym som ändå är hanterbar, tyckte han att volymen bör ligga runt 200 liter färdig vört inför fermenteringen.
Med lite justeringar av skissen blir anläggningen en litet pilot-projekt som blir intressant att jobba vidare med.
Han gav mig ett värdefullt tips som utnyttjar årstiden vid produktionen/fermentering/lagring av ölen.
Kostnadsberäkningen bara i material kommer att hamna på ca. 22.000-25.000:- för ett pilot-bryggeri i 180 liters klassen.
- assistredo
- Maltrostare

Här exempel på webbbaserat kontrollsystem (både mjuk- och hårdvara), funkar alltså till MAC, PC, Android mm. - open source (förändringsbart av den som kan och önskar). Går att styra det mesta i bryggeriet. Kan byggas ut med tilläggsmoduler.BryggareBengtsson skrev:Någon som vet ett bra styrningsprogram till MAC med usb-interface?
http://www.brewershardware.com/Controllers/
Björn Petersson
-
BryggareBengtsson
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Tack Björn!
Kommer att kolla detta ingående, tack för info.
//OB
Kommer att kolla detta ingående, tack för info.
//OB
Intressant läsning, hoppas du håller oss informerade under resans gång.
Sitter själv och funderar på ett lite större bryggverk, hur har du tänkt att värma upp kärlen med ?
// Isak
Sitter själv och funderar på ett lite större bryggverk, hur har du tänkt att värma upp kärlen med ?
// Isak
-
Den röde kanon
- Torrhumlare

Meget spändende. Får du ikke plads hemme, kan du stille det op hos mig
))))
En Dansk i Skåne