Brygger en Imperial choklad-stout.

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Brygger en Imperial choklad-stout.

Inlägg av Eric Josefsson »

Så, idag vid kl 7 började jag med förberedelserna med ett riktigt experimentrecept, just nu väntar jag på att vatten ska koka inför lakningen.

Receptet blev lite baserat på vad som fanns hemma.
Önskad batch 20liter.
7kg Vienna malt
1kg Cafe Light
0,5kg Chokaldmalt.

50grader proteinrast som varade i 40minuter
Beersmith missade min försockningsrast med 4grader så efter en dekokation av 4liter hamnade jag på mina önskade 68grader, nu har denna rast varade i ca 100minuter, nu pågår lakningen här i bakgrunden.
Detta ska humlas med Hallertau Aroma pellets, det enda som fanns hemma,
50g 60min
50g 20min
50g 5min
Totalt 58 IBU
Kakaobönor
100g Criollo, 5minuter
Honung, en burk 700g? vid kokslut
Protafloc 20minuter kok.

Est. OG är 1,101
Färg 84,4 EBC

Kommer att jäsas på 2 påsar saflager -04 med ett datum som jag märkte hade gått ut, men de är välförvarade i kylskåp så jag hoppas det börjar bubbla. Utifall så beställer jag ändå mer jäst ifall det inte sätter fart.

Nu under tiden jag skrev så är lakningen nästan klar, dags för en pre-boil-SG

Ny uppskattad utrustning som testas för dagen är en paketvåg istället för att mäta vatten och vört med jäshinkar.
Funkar kalas förutom auto-avstängning som förstör mätningarna emellanåt.
Kokplatta med induktion från Lidl. Inte samma kräm som i kokkärlet men bättre än när jag slabbade med flertalet vattenkokare+litet gasolkök.

Återkommer med fler uppdateringar.
/Eric
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Brygger en Imperial choklad-stout.

Hmmm, jag missade en hel del på mäskningen, efter lakning så jag fick ut 23liter med SG 1.070
Visserligen ska det i honung senare så med bortkokning och detta så kan jag fortfarande nå upp en hel del till.
Kokar jag ned till 20liter så hamnar jag på SG1.080
+ honung ger detta 1.091 enligt beersmithen.
Inget att göra åt med andra ord.
(Jo iofs skulle man kunna beställa spraymalt och tillsätta ett kokat extrakt någon dag in på jäsningen, men nu får vi se hur detta smakar istället)
/Eric
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

När jag brygger så kör jag alltid en extra omgång med lakvatten för att få lite vört till bröd, den hamnar mellan 1.010 till 1.020 normalt.
Idag mätte de 9 literna jag tog ur 1.045, alltså blir det en öl, med arbetsnamnet "slatten"
Humlades med 20g vid 60min och ska slänga i 20g till vid 5min.
Jästen delar jag till 3/4 till Stouten och 1/4 till "slatten".. så får vi se vad som kommer ur det här.
/Eric
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Resultatet, jag fick efter kok ut 18liter med OG 1.087, kalkylerad verkningsgrad blev 52,4%
I normala fall brukar jag alltid få späda efter kok.
Saknad uppgift är hur lång tid lakningen tog. Jag lämnade kärlet med "lagom" stråle och kom tillbaka efter lunchen. Jag misstänker att jag kan ha haft fel vid uppskattningen om vad som är lagom denna gång.

Det var väl därför det blev så mycket socker kvar till "slatten"

"Slatten" blev 6 liter med OG 1.065 efter koket.

Spritpelarna i jäsrören har flyttat sig och ett plopp har jag fått bevittna, så kanske är det fart på jästen ändå.

Färgen blev fin om inte annat, och grönölet smakade kalasfint, så jag ska nöja mig med att ta bort epitetet imperial från bryggden.

Och "attans" så får jag ju anledning att brygga om denna en gång till i framtiden. :D

Edit:1.065 var i tidigare text 1.050, detta var fel i mitt minne, rättat efter anteckning.
Bilagor
Vört
Vört
/Eric
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Jäser som tusan i morse. Safale-04 kan uppenbarligen lagras 3månader efter BF och fortfarande må bra.
Rehydrerades i kokad/kyld vört från "slatten" i ca 40minuter.
/Eric
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Lite uppföljning i efterhand. Flasktappning skedde den 5e feb.
Imperialen jäste ut till 1.023 -abv 8,5.
smaknotering innan flaskning:
Fyllig munkänsla, rostad smak, ingen direkt choklad, något låg beska, något spritig i eftersmaken, blommig humle.
I ytterligare experiementsyfte så tappade jag först ca 10liter naturell, resterande fick ett silat avkok på kakaopulver och kaffe islaget (2dl vatten, 50g kaffe 50g kakao)
Denna får arbetsnamnet imperial KK

Slatten blev 1.019 -abv 6,1
Smak innan flaskning
Ganska torr, rostade toner, bra beska, inte påträngande, något vattnig.

Nu har jag bara testat imperial"naturell" efter flaskning.
Bra kolsyra, fin doft, förvånadsvärt neutral humlesmak trots hallertau aroma, blommigheten från innan flaskning är så gott som borta, spritigheten har minskat men den finns där i smakerna, jag önskar i efterhand lite mer rostad smak, chokladen hittar jag inte alls idag, slöseri med dyra kakaobönor?... Med spritigheten undrar jag vad som skulle hänt om jag träffade mitt önskade og, kanske hade den blivit odrickbar, eller hade mer maltsmak också följt med och kompenserat.
Skulle jag summera den så skulle jag nog säga att den har en ren smak (inte smak av ren). Det var ju inte vad jag hade siktat på men klart godkänt för en första stout från mitt bryggeri.

Nu blir det lagring i ytterligare en månad innan jag provar nästa flaska. De andra sorterna får också lämnas ifred ett tag till, vi får se hur länge, jag stod med en flaska slatten i näven igår och slickade mig om munnen men lyckades hålla mig.
/Eric
Skriv svar