Jag är så otroligt dum i huvudet!

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jerker
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Jerker »

Bara en historia ur en idiots bryggarliv.

Jag gjorde en omgång äppelcidervinäger genom att fuljäsa några liter äppeljuice från koncentrat i en hink, med en skvätt färdig i vinäger i för att få igång processen. När den var färdig skulle jag bara tappa om den för att den skulle klarna. Så jag hällde upp den i en glasdamejean och ställde kallt. Någon vecka senare hällde jag upp vinägern i ett par flaskor och sköljde ur damejeanen med lite diskmedel. Nästa kväll var 8 liter IPA redo för sekundärjäsning. Och som det pucko jag är sköljde jag snabbt ur damejaenen och slangade över IPA:n i den och fyllde på med lite humlete´.

Nu har det gått en och en halv vecka och det har utvecklats en vit film på ytan av ölet och längs sidorna av damejeanen. Och jag står där och undrar vad som kan ha hänt. Har jag använt dålig jäst? Nej, en skitbra alejäst. Är det oxidering, proteiner, filmjölkskultur (jag experimenterar med att syra öl med filmjölkskultur.

Och plötsligt slog det mig. En grej är att vissa experiment slutar i äckel och lervälling för att de helt enkelt bygger på en idé som visar sig vara dålig, en annan är att vara urbota dum. Nu har jag inte bara ett par liter äppelcidervinäger, utan snart också åtta liter maltvinäger. Dyr maltvinäger med lyxhumle!

Någon annan som har lyckats med såna här konsstycken eller är jag ensam om det? Trösta mig med några riktigt bra historier!
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Härlig historia Jerker. Jag fick dagens skratt - inte åt din olycka utan mer
ditt sätt att framställa den. :D Tack!
My hope is hops
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Jag kan bjuda på en annan "dum i huvudet" bryggarhistoria.

Det var första gången jag skulle prova på en dekoktionsmäskning.

Jag stegmäskade först hela mäsken på spisplattan som jag brukar göra.

När det var dags att ta ur en delmäsk så tog jag fram en gryta till,
hällde över c:a en tredjedel av mäsken till den nya grytan.
Ställde den på en annan platta bredvid grytan med huvudmäsken.

Sedan värmde jag på delmäsken till c:a 70 grader för att rasta där c:a 20 minuter innan jag kokade upp delmäsken.

När jag värmt delmäsken upp till kok så upptäckte jag att även huvudmäsken kokade!

Jag hade glömt att stänga av den plattan!

Nu hade jag kokat upp hela mäsken, så jag avbröt det hela.

Lakade ur den mängd jag tänkt från början.

Utbytet blev katastrofdåligt, fick ett OG på 1040 istället för som jag tänkt mig 1055. Utjäsningen blev också ett fiasko. Det jäste ner till 1020.
Vörten bestod alltså av 50% dextriner :(

Efter den missen tog det flera år innan jag vågade dekoktionsmäska igen.
Härliga tider, strålande tider :)
Peter Högström
Svensk mästare 2009 o medarbetare på Humlegården

Jag tror jag toppar era misstag...!

Inlägg av Peter Högström »

Tråkig vinägeripa men hur smakade den egentligen?

Nåja nu till min historia...

Jessica och jag skulle för 3:e året i rad brygga öl på Ahlafors bryggeri. Denna gång var det dags för Russki Imponerande stout och då det till den åtgick så ryslans mycket malt var vi tvugna att mäska och laka 2 ggr. Dag 1 malde, mäskade och lakade ur 1:a hälften. Sen städade vi ur mäskkärlet och malde vi resten till det som skulle mäskas och lakas dan efter. Under tiden vi malde till dag 2 så kokade vi upp den vört som vi fått ut hittils. När det sen var dags att gå hem hade vörten kokat ca. 5 minuter vilket ju var perfekt för vi ville ju inte att det skulle ske nått dumt över natten. Alltså stängde jag av kokaren och vi släckte och gick hem.

Dagen efter, efter en lagom blöt kväll/natt med bryggmästaren Thord, så möttes vi av en mystisk lukt av bränt socker, rostad malt och karamell när vi öppnade ytterdörren till bryggeriet! Det visade sig då att jag inte hade stängt av vörtkokaren!!! Bredvid vörtkokarknappen satt nämnligen en annan likadan strömbrytare som inte användes för tillfället....

Ibland är det bra att läsa ordentligt och inte bara tro att man gör rätt.... (c;

När vi tittade ner i kokkärlet hade vi inte bara kokat torrt uitan det var en riktigt seg svart tjärliknande sörja på botten som nästan hade börjat kristallisera. Det var således bara att ta fram , skrapor, gummistövlar, varmvatten, skurprylar och städa ur hela kokaren vilket tog sisådär 2 timmar. Som tur var kunde vi ju möska under tiden...och i och med att vi mäskade extra länge så fick vi all time high i utbyte så vi fick ut nästan den mängd vi planerat i varje fall, ja vi hade väl 60% av maltmängde dag 2. Saved by the bell!!!

Så kan det gå när man har äppelmos i hela huvet...

mvh,

Peter högström
Med vanliga halsningar,

Peter Högström
trickbrewer@gmail.com
charles.cassino
Bryggare på Monks

Inlägg av charles.cassino »

Haha.

Ja den hade jag missat.

Charles
"Som man bäddar får man laka..."
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Lyckades med en fin grej ikväll.

Kom hem från jobbet, sanerade lite prylar, kokade sockerlag.

Flasktappade min första Julitabrygd, inga problem, ca 70 flaskor.

Flasktappade min andra Julitabrygd, inga problem, ca 70 flaskor.

Börjar köra omtappning på min rökiga ale då det slår mig att jag inte hällde i sockerlagen för andra Julitabrygden :shock:

Bara att inse att jag får öppna alla 70 flaskorna, hälla ner i hinken, tillsätta sockerlag och sedan köra en ny flasktappning.

Istället för att vara klar vid kl 23 så blev jag klar kring midnatt.

Inte bara är man trött, less, har spenderat tid man kunnat sova eller dricka öl, dessutom har jag utsatt ölen för mycket mer syre än normalt och infört en infektionsrisk.

Tror dock aldrig jag kommer att göra om det misstaget, eller?
charles.cassino
Bryggare på Monks

Inlägg av charles.cassino »

Hmmm ja man kanske får lägga till något
eget, inte bara skratta å andra.

Minns för flera år sedan när jag lånade in ett extra bryggkärl/ kokgryta med 4,5 kw elpatron,
till Högbergs för nu skulle det j-ars bryggas. Fyllde upp kokaren med vatten satte den på timer så vattnet skulle vara varmt och fint lagom morgonen efter till inmäskning.
Kommer ner morgonen efter och det luktar mer än intressant, inser att jag inte satt timer på kärlet med vatten i utan det andra som stod tomt...
Kokat torrt, näe inte ens det eftersom det inte fanns vatten i ens från början. Inser dock pga timern att elpatronen har gått för fullt i tomma luften i ca 1 1/2 timme innan säkringen gick. Blåneringen i plåten sa väl sitt...

Att man sedan lyckats med samma sak en gång till gör ju inte saken bättre. Denna gång dock pga en dålig timer som faktiskt gjorde att det kokade torrt. Givetvis denna gång inför en bryggkurs...

Sägas kan ju att kärlen var snyggare än nya efter varje sanering pga våtslipning av metallen för att få dom snygga...

Charles
"Som man bäddar får man laka..."
bjornfb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av bjornfb »

Bra historia

För två år sedan gjorde jag och polarna ungefär samma sak bara det att det handlade om två batcher á 100 liter av finaste julölen. Vi tillverkade alltså ca 200 liter riktigt dyr och usel maltvinäger. Blev inte mycket glädje den julen.

Björn
Öl är kultur, kultur är öl.

<-----Ursprungligt Meddelande----->
From: Jerker [bb_recept@shbf.eu]

Sent: 20/11/2008 7:12:56 PM

To: bb_recept@shbf.eu

Subject: [SHBF-Recept] Jag är så otroligt dum i huvudet!

Bara en historia ur en idiots bryggarliv.

Jag gjorde en omgång äppelcidervinäger genom att fuljäsa några liter äppeljuice från koncentrat i en hink, med en skvätt färdig i vinäger i för att få igång processen. När den var färdig skulle jag bara tappa om den för att den skulle klarna. Så jag hällde upp den i en glasdamejean och ställde kallt. Någon vecka senare hällde jag upp vinägern i ett par flaskor och sköljde ur damejeanen med lite diskmedel. Nästa kväll var 8 liter IPA redo för sekundärjäsning. Och som det pucko jag är sköljde jag snabbt ur damejaenen och slangade över IPA:n i den och fyllde på med lite humlete´.

Nu har det gått en och en halv vecka och det har utvecklats en vit film på ytan av ölet och längs sidorna av damejeanen. Och jag står där och undrar vad som kan ha hänt. Har jag använt dålig jäst? Nej, en skitbra alejäst. Är det oxidering, proteiner, filmjölkskultur (jag experimenterar med att syra öl med filmjölkskultur.

Och plötsligt slog det mig. En grej är att vissa experiment slutar i äckel och lervälling för att de helt enkelt bygger på en idé som visar sig vara dålig, en annan är att vara urbota dum. Nu har jag inte bara ett par liter äppelcidervinäger, utan snart också åtta liter maltvinäger. Dyr maltvinäger med lyxhumle!

Någon annan som har lyckats med såna här konsstycken eller är jag ensam om det? Trösta mig med några riktigt bra historier!

.
Öl är kultur
Kultur är öl!
Jerker
Satsbryggare
Satsbryggare

Tack

Inlägg av Jerker »

Skönt att få skratta åt andra klantar också. Och mina fjuttiga 8 liter känns inte längre så katastrofala.

Peter:

Vinägeripan smakar faktiskt rätt intressant. Som sur öl. Och det är ju inte fel i sig har jag insett, efter några av mina "extremsport-bryggningar". Jag har ett visst hopp om att det är någon form av snygg infektion. Min erfarenhet är dock att det alltför sällan är det.

(Men ett visst hemligt hopp hyser jag fortfarande.)

Kenneth:

Jag har gjort en liknande grej. Ägnade en hel del energi åt att vildjäsa rågmalt för att få till surdeg. Första omgången förvandlades till en utomjording som min fru bad (läs KRÄVDE, hon är rätt trött på alla varelser som jag dragit med mig in i boet) att jag skulle förpassa till komposten. Den andra blev okej. Så jag blandade den med vad jag nu hade hemma, drog igång ett kok och körde i digitaltermometern. 64. Vill jag ha en öl? Ja, tack! 65. Vill jag ha en öl till? Varför händer det ingenting? Rörde om. 61. Skit! 62. 63. En skvätt av den där lambicen som jag hade lovat mig själv att lagra i minst ett år till. Lingon! Hel okej. 64. En skvätt till. 64. Kissnödig! Och väl på muggen så liksom bara flög tiden iväg.

En serietidning. En fluga som jag tyckte såg underlig ut. Varför snurrar den runt så där? Livet är skönt! Helvete! Jag brygger öl. Snabbt upp med brallorna och väl ute i köket möttes jag av total dimma. Det stormkokade på spisen. Men jag silade av skiten, humlade och kokade som om ingenting hade hänt och resultatet är faktiskt en rätt okej bira. Smakar som söt pumpernickel med fikonmarmelad. Duger åt mig.

Och Peter igen:

Jag har ett enkelt excel-ark med alla mina brygder. Alla recept sen jag vet inte när. Uträkningar av kostnad per omgång, flaska och vad du nu vill. Men det skiter sig alltid. Hembryggarens moment 22. Jag brygger öl för att jag gillar öl och jag dricker således öl för att jag brygger öl, men när jag dricker öl är inte ett excelark min första tanke. Kolla! En fluga som flyger i cirklar! Vad sa du?
Användarens profilbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Jag är så otroligt dum i huvudet!

Inlägg av Peter »

Ha,ha, kul läsning det här!

Kom att tänka på en liten incident som hände mig för några år sedan. Jag och en kompis hade inhandlat en rostfri mottrycksfyllare från USA som skulle användas för första gången. Problemet var att ingen av oss hade en aning om hur den fungerade, men för att göra en lång historia kort så slutade det på följande vis. Vi "slant" med fyllaren när vi fyllt upp en flaska med ALLDELES för högt tryck. Innehållet, som var en imperial stout, sprutade runt i hela köket och upp i taket. När jag skulle sälja min lägenhet ett par år senare noterade jag en mörk fläck i kökstaket. Hmm... vad kunde det vara tro... visst fan, imperial stout... Jag hade tydligen inte rengjort ordentligt, så det fick bli att måla om taket innan visning. Mottrycksfyllaren? Nej, den använder jag inte längre...
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

Insåg idag hur korkat det kan bli ibland. Ett gott råd: När du ska gå från proteinrast till försockringsrast medelst infusion av kokande vatten via hävert - Sug Då Inte Igång Din Hävert!
Jag har gått med isbitar på underläppen i en halvtimme nu och imorgon lär jag se ännu snyggare ut... :roll:
VonNisse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av VonNisse »

Manual? nej tack.
detta begavsig andra gången jag skulle brygga, jag tog jag fram min nybyggda motsrömskylare.
men ville inte Suga i änden där den avsvalnade blivande ölen rinner ut ,pga bakterier mm.
vad gör jag?
Jo! jag köppte ju just en såndär Auto shipon http://shop.humle.se/se/art/pumphavert-auto-siphon.php
då slipper jag att "suga" .
på med en silduk i änden på shiponén och ner i kokhet vört....
vad händer med denna syp av plast i kokande vört? smälter!
så innan jag ens fick igång någon häverteffekt hade redan den nya shiponen kroknat av värmen.
TOTAL FÖRSTÖD, 119:- i sjön.(stod klart och tydliga i manualen att detta inte gick :oops: ).

sluta med att jag gjorde som jag inte ville, sög i änden och fick igång häverten.

nu har jag lärt mig att fylla systemet med decifeceringsmedel som dels rengör och dels så slippe jag suga...
men en bazoka i vört koket så går kylningen som en dans.
och ja, ölet blev trotts allt mycket bra.
/Nisse
Varmt öl åt frusna män, varmt öl åt trötta;ty varmt öl är kroppens vän och hågens stav och stötta.
Skriv svar